הנחיות חדשות לאיזון כאבים כוללות המלצות תזונתיות (מתוך כנס ה-AAPM)

בדיוק כפי שה-American Heart Association ו-American Diabetes Association פיתחו המלצות תזונתיות הנוגעות למחלות לב וסוכרת, ה-American Academy of Pain Management, כיום ה-APIM (Academy of Integrative Pain Management),צפוי בקרוב לפרסם המלצות תזונתיות.

המומחים מסבירים כי תזונה לקויה מלווה בסמני דלקת, דוגמת CRP (C-Reactive Protein), שרמות מוגברות של הסמן הנ”ל עשויות להביא לעליה בסיכון לכאבי גב תחתון, לדוגמא, וקיים קשר מנה-תגובה ישיר. ככל שריכוז CRP גבוה יותר, כך עוצמת הכאב חמורה יותר והכאב עלול להפריע יותר לפעילויות יומיומיות.

הדיאטה המערבית הובילה גם לשינוי הרכב המיקרוביום של הגוף, לו השפעה על מערכת העיכול. עם זאמן, לשינויים אלו עשויות להיות השפעות משמעותיות על הרכב הפלאורה במערכת העיכול. העדר הגיוון קשור ישירות עם מצבי כאב רבים, כולל כאב אגני כרוני ותסמונת מעי רגיז.

דיאטה עתירה במזון מעובד עשויה גם להשפיע על תאי מאסט, ההופכים לפעילים ביתר וגורמים לכאב. מספר הפרעות נקשרו עם מנגנונים בתיווך פעילות תאים אלו, כולל מיגרנה, פיברומיאלגיה וכאב נוירופתי.

מגנזיום מובא כדוגמא חשוב להשפעת חומרי תזונה על כאב. שכיחות חסר מגנזיום עומדת על כ-70% מהאוכלוסיה, כאשר כ-20% אינם מגיעים אפילו למחצית הצריכה היומית המומלצת. קיים קשר הדוק מאוד בין חסר מגנזיום ומיגרנה, עם עליה של פי 35 בסיכון למיגרנה בנוכחות חסר מגנזיום.

בחולים עם חסר מגנזיום ממליצים המומחים על תכשירי מגנזיום, הנמכרים ללא-מרשם רופא. הם נוהגים להתחיל במינון של 200 מ”ג ביום, עם העלאת מינון עד 500 מ”ג ליום.ההמלצה היא לנטילת התוספים לפני השינה, מאחר וכך תחושת הנפיחות ותופעות הלוואי פחות בולטות. מעבר לשינויים החיוביים על השרירים, החולים דיווחו על שיפור במצב הרוח.

חסר מרכיב נוסף, וויטמין D, עשוי גם להשפיע על הטיפול בכאב. בלפחות 70-80% מהחולים הסובלים מכאב תועד חסר וויטמין D, העשוי להוביל לרגישות-יתר של עצבים. באלו עם רמות ויטמין D נמוכות מאוד (פחות מ-20 ננומול/ליטר) ממליצים על מינון גבוה של וויטמין D בצורה נוזלית.

יש עדויות לפיהן דיאטה בעלת אינדקס גליקמי נמוך, העשירה בפוליפנולים, סיבים, פירות, ירקות, שומנים בריאים ומקורות טובים לחלבונים, הינה בעלת השפעה חיובית על כאב. דיאטה כזו משפיעה לטובה על המיקרוביום ומביאה לעליה בגיוון הרכב החיידקים.

ישנם מספר צמחים ותבלינים דוגמת כורכום המפחיתים כאב ודלקת. מחקרים תומכים בתועלת של כורכום בחולים עם אוסטיאוארתריטיס ודלקת מפרקים שגרונית. חומצות שומן אומגה-שלוש הן מרכיב תזונה חשוב נוסף במניעת כאב, ועשוי לסייע בתפקוד קוגניטיבי. עוד עדויות מצביעות על חשיבות קו-אנזים Q10 בהפחתת כאב , כאשר מחקר במתבגרים עם מיגרנה וחסר מרכיב זה, הדגים הפחתת תדירות כאבי ראש בעקבות נטילת התוסף.

שילוב דפוס תזונה בעל פעילות נוגדת-דלקת עם פעילות גופנית עשוי להגדיל עוד יותר את ההשפעה על כאב. מחקר IDEA ארך 18 חודשים וכלל חולים עם אוסטיאוארתריטיס, כאש רמהנתונים עלה כי לדיאטה הייתה השפעה מועילה, לפעילות גופנית הייתה השפעה מועילה, אך לשילוב של השתיים הייתה ההשפעה הכי מועילה.

מתוך כנס ה-AAPM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה