חשיפה מוקדמת לטיפול אנטיביוטי מעלה סיכון לאלרגיה ואקזמה (מתוך כנס ה-ERS)

התעללות בילדים

מנתונים שהוצגו במהלך כנס ה-ERS (European Respiratory Society) עולה כי שיעורי קדחת השחת ואקזמה גבוהים יותר בילדים שנחשפו לטיפול אנטיביוטי במהלך השנתיים הראשונות לחייהם, בהשוואה לילדים שלא נחשפו לטיפול התרופתי.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, שכללו 21 מחקרים עם סך כולל של 394,517 ילדים עם קדחת השחת, 22 מחקרים עם 229,080 ילדים עם אקזמה ו-12 מחקרים עם 64,638 ילדים עם שתי המחלות.

בסיכומו של דבר, חשיפה מוקדמת לטיפול אנטיביוטי לוותה בסיכון מוגבר לקדחת השחת(יחס סיכויים של 1.23) ולאקזמה (יחס סיכויים של 1.26). הסיכון הגבוה ביותר לקדחת השחת ואקזמה תועד במחקרי חתך.

עם זאת, החוקרים לא זיהו הבדל מובהק סטטיסטית בין מבני המחקרים או גיל הילד בעת החשיפה לטיפול אנטיביוטי ובין אבחנה של אלרגיות.

הן עם קדחת השחת והן עם אקזמה, הקשר היה בולט יותר בילדים שטופלו בשני קורסים ומעלה של תרופות אנטיביוטיות, בהשוואה לאלו שקיבלו קורס טיפול יחיד. החוקרים לא הצליחו לאסוף די נתונים להערכת הקשר בין כל הפרעה ובין סוג הטיפול האנטיביוטי.

הסבר אפשרי לממצאים אלו עשויים להיות נעוץ בהשפעה אימונו-מודולטורית של תרופות אנטיביוטיות. ייתכן כי המיקרוביום של מערכת העיכול משחק תפקיד חשוב בהתפתחות המערכת החיסונית בשלב מוקדם במהלך החיים, והפחתת הגיוון המיקרוביאלי עקב חשיפה לאנטיביוטיקה בגיל צעיר מובילה לחוסר איזון בין תגובת Th1 ו-Th2, הקשורה בסיכון מוגבר למחלות אלרגיות והפרעות אחרות הקשורות במערכת החיסון.

מתוך כנס ה-ERS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה