תוצאות מבטיחות לסמן חדש לעמידות סרטן ערמונית לטיפול ADT (מתוך Lancet Oncol)

סרטן ערמונית

חוקרים מארצות הברית מדווחים כי זיהו סמן חדש, וריאנט תורשתי בגן HSD3B1, העשוי לסייע בזיהוי הגברים בעלי הסיכוי לתועלת של טיפול ADT (Androgen Deprivation Therapy) כנגד ממאירות של הערמונית. ממצאי המחקר החדש פורסמו בכתב העת Lancet Oncology.

במסגרת המחקר הרב-מרכזי קבעו החוקרים את גנוטיפ HSD3B1 באופן רטרוספקטיבי בגברים שטופלו ב-ADT בשל כשל ביוכימי לאחר כריתת ערמונית, ובחנו את הקורלציה בין הגנוטיפ ובין תוצאות קליניות ארוכות-טווח. הם התבססו על נתונים ומדגמי Cleveland Clinic ו-Mayo Clinic.

במדגמי חולים לאחר כריתת ערמונית נכללו חולים בכל גיל במידה וניתוח כריתת ערמונית בוצע בין 1 בינואר, 1996, ועד 31 בדצמבר, 2009 (Cleveland Clinic), או בין 1 בינואר, 1987 ועד 31 בדצמבר, 2011 (Mayo Clinic) וקיבלו טיפול ADT לאחר כשלון ביוכימי או בשל כשלון קליני ללא-גרורות. במדגם תיקוף חולים עם גרורות נכללו חולים מ-Mayo Clinic בין 1 בספטמבר, 2009, ועד 31 ביולי, 2013, עם ממאירות ערמונית גרורתית ועמידה לסירוס. תוצא הסיום העיקרי כלל הישרדות ללא-התקדמות לפי גנוטיפ HSD3B1.

החוקרים בחנו את הגנוטיפ של 443 חולים: 118 במדגם הראשוני של חולים לאחר כריתת ערמונית , 137 במדגם התיקוף לאחר כריתת ערמונית ו-188 חולים במדגם תיקוף חולים עם גרורות. במדגם המחקר הראשוני, חציון הישרדות ללא-התקדמות ירד כפונקציה של מספר וריאנטים שעברו בתורשה: 6.6 שנים בגברים הומוזיגוטים לאלל התקין, 4.1 שנים באלו הטרוזיגוטים לוריאנט הגנטי ו-2.5 שנים בגברים הומוזיגוטים לוריאנט הגנטי. בהשוואה לגנוטיפ התקין, תורשת שני עותקים של הוריאנטים הגנטיים ניבאה ירידה בהישרדות ללא-התקדמות (יחס סיכון של 2.4) כמו גם תורשת עותק אחד של האלל הוריאנט (יחס סיכון של 1.7). הממצאים היו דומים בהערכת הישרדות ללא גרורות מרוחקות והישרדות כוללת. ההשפעה של גנוטיפ HSD3B1 אושרה באופן בלתי-תלוי במדגמי התיקוף.

החוקרים מסכמים וכותבים כי וריאנט HSD3B1 המגביר ייצור דיהידרוטסטוסטרון מלווה בעמידות סרטן ערמונית לטיפול ADT.

Lancet Oncol. Published online August 26, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה