מהו המשך המומלץ לטיפול כפול בנוגדי-טסיות בחולים עם מחלה כלילית (JAMA Cardiology)

בחולים עם מחלת עורקים כלילית תתכן תועלת לטיפול כפול בנוגדי-טסיות, אך משך הטיפול המומלץ מהווה סוגיה שנויה במחלוקת, כאשר סדרת מאמרים שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology דנו בנושא.

במאמר אחד, חוקרים מבוסטון וצפון קרולינה סיכמו את ההמלצות החדשות שפורסמו מוקדם יותר השנה. שני החוקרים היו חברים בצוות שניסח את ההמלצות.

בעוד שלעיתים קרובות בחלק מהחולים ממשיכים בטיפול נוגד-טסיות כפול מעבר לשנה אחת, ההמלצות החדשות קובעות כי ניתן להסתפק בשישה חודשי טיפול.

לפי ההמלצות החדשות, בחולים עם מחלת לב איסכמית יציבה וטיפול נוגד-טסיות כפול מומלץ מתן Clopidogrel למשך לפחות חודש לאחר הכנסת תומכן מתכת ערום ולפחות שישה חודשים לאחר הכנסת תומכן מצופה תרופה. המשך הטיפול ב-Clopidogrel מעבר לתקופה זו עשוי להיות סביר בחולים שאינם בסיכון גבוה לדימום וסובלים היטב את הטיפול הכפול, ללא סיבוכי דמם.

המשך Clopidogrel מעבר ל-12 חודשים עשוי להיות סביר בחולים עם תסמונת כלילית חדה, הסובלים היטב את הטיפול הכפול בנוגדי-טסיות, ללא סיבוכי דמם, אינם בסיכון גבוה לדימום, לאחר הכנסת תומכן כלילי, או תחת טיפול תרופתי, רה-וסקולריזציה או טיפול פיברינוליטי, או בחולים לאחר טיפול פיברינוליטי בשל אוטם שריר הלב עם עליות מקטע ST.

ההנחיות הללו מבוססות על עדויות שסייעו בקביעת משך הטיפול הכפול בנוגדי-טסיות בחולים עם מחלה כלילית.

במארמ נוסף תיארו מומחים מניו-יורק כלי חיזוי הזמין לרופאים ומיועד להערכת הסיכון לאירועים איסכמיים ואירועי דמם בחולים שנה אחת לאחר התערבות כלילית מילעורית. מדד DAPT Score מהווה התקדמות משמעותית, אם כי בפועל יש גורמים רבים אחרים המסייעים לרופאים בזיהוי החולים בהם יש מקום לקיצור או הארכת משך טיפול כפול בנוגדי-טסיות.

במאמר נוסף טענו מומחים כי ההמלצות החדשות מהוות שינוי משמעותי מהנהוג בפועל. היקף יישום ההמלצות בפועל תלוי במספר גורמים, העיקרי שבהם הוא עד כמה הרופאים מאמינים כי ההמלצות רלבנטיות.

JAMA Cardiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה