הנחיות עדכניות בנושא קשת נזקי אלכוהול בעובר (Pediatrics)

במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מפורטות הנחיות קליניות עדכניות לאבחנת קשת נזקי אלכוהול עוברי (Fetal Alcohol Spectrum Disorders או FASD), שנבחנו ב-10,000 ילדים בארצות הברית, דרום אפריקה ואירופה, עם נתונים אודות הפרעות למידה והתנהגות, כולל תרשים זרימה וצירוף תמונות להמחשת שינויים על-רקע אלכוהול.

המומחים ממליצים כי אבחנות אלו יתקבלו ע”י צוות מולטי-דיציפלינרי, הכולל מעבר לרופא גם מטפלים ופסיכולוגים. מומחים סבורים כי ההנחיות דומות להנחיות שפותחו בקנדה ופורסמו לפני כשנה.

מעבר להערכת הילד, ההנחיות ממליצות על ראיון זהיר עם אם הילד אודות הרגלי צריכת האלכוהול שלה, תוך פתיחת השיחה עם שאלות כלליות יותר באשר לבריאות הילד ולאחר מכן התמקדות בהרגלי צריכת אלכוהול במהלך ההיריון ולאחריו. הגדרת חשיפה לאלכוהול עשויה לכלול לפחות שישה משקאות בשבוע במהלך לפחות שבועיים בהיריון, או לפחות שלושה משקאות בשני מקרים לפחות.

לאחר הערכת צריכת אלכוהול אימהי, ההנחיות ממליצות על הערכת תווי הפנים. תוצאה חיובית כוללת לפחות שניים מבין שלושת הקריטריונים הבאים: הצרה של חריצי העפעפיים, השטחה של השקע בגשר שבין האף לשפה העליונה והצרה של האזור הוורוד בשפה העליונה (שפה עליונה דקה מהרגיל). במידה והבדיקה חיובית או בעדות לצריכת אלכוהול אימהי, ההנחיות ממליצות על הערכה נוירו-פסיכיאטרית.

ההנחיות החדשות הן הרבה יותר ספציפיות בהשוואה לקודמות בכל הנוגע לשינויים ההתנהגותיים והנוירולוגיים שיש לחפש, בכל אחת מההפרעות בספקטרום, ובאילו בדיקות להשתמש. ההנחיות כוללות גם לוח זמנים להופעת חסרים התפתחותיים שונים, תוך פירוט הסימנים שיש לחפש ביילודים, פעוטות וילדים בגיל בית-ספר.

Pediatrics. Published online July 27, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה