שינויים בקריטריונים ההדמייתיים עשוי להוביל לאבחנה מוקדמת יותר של טרשת נפוצה (Neurology)

הצעה חדשה לשנות את הקריטריונים ההדמיתיים המקובלים לאבחנת טרשת נפוצה, כך שיכללו נגעים תסמיניים, עשויה להוביל לאבחנה מוקדמת יותר של טרשת נפוצה, כך טוענים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Neurology.

ההצעה מבוססת על תוצאות מחקר חדש, שכלל 30 חולים עם CIS (Clinically Isolated Syndrome) עם תסמונות גזע מוח/צרברלריות ותסמונות חוט שדרה, שהשלימו בדיקת MRI בזמן CIS והיו במעקב עד להתפתחות טרשת נפוצה דפיניטיבית קלינית.

החוקרים יישמו באופן רטרטוספקטיבי את קריטריוני McDonald משנת 2010 (תוך אי-הכללת כל הנגעים באזור תסמיני) לבדיקות MRI שנערכו בתחילת המחקר וכן יישמו שני שינויים בקריטריונים: הכללת נגעים אסימפטומטים באזור תסמיני בקריטריון פיזור במקום והכללת כל נגע באזור תסמיני.

מהתוצאות עלה כי הכללת נגעים באזור תסמיני בקריטריון פיזור במקום הובילה לשיפור רגישות בדיקת MRI לאבחנת טרשת נפוצה, ללא פגיעה בסגוליות הבדיקה. הרגישות, סגוליות ודיוק עמדו על 73%, 73% ו-73%, בהתאמה, לפי קריטריוני McDonald משנת 2010; על 80%, 73% ו-77% כאשר נכללו נגעים אסימפטומטים באזור תסמיני; ו-87%, 73% ו-80%, כאשר נכלל כל נגע באזור תסמיני.

במהלך 7.8 שנות המעקב, מחצית מהחולים פיתחו טרשת נפוצה על-בסיס הופעת התקף שני (לאחר ממוצע של 25 חודשים). באמצעות קריטריוני McDonald, ניתן היה לקבוע את האבחנה לאחר תקופה ממוצעת של תשעה חודשים, ועם יישום השינויים המוצעים לקריטריוני McDonald להכללת נגע תסמיני, ניתן היה לקבוע את האבחנה לאחר 5 חודשים, בממוצע, ולכן ניתן לזהות את החולים ארבעה חודשים מוקדם יותר.

החוקרים כותבים כי שינויים בבדיקות MRI מסייעים בקביעת אבחנות מוקדמות יותר, אך קיים חשש רב מפני קביעת אבחנה שגויה. עם זאת, הכל תלוי בשימוש בקריטריונים המתאימים לחולים הנכונים (אלו עם תמונה קלינית של טרשת נפוצה ולא אלו שאינם תואמים לפרופיל). התסמין בעת ההתייצגות הוא הגורם החשוב ביותר לאבחנה מדויקת.

Neurology. Published online July 15, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה