שיפור הישרדות ללא-מחלה עם טיפול כימותרפי אדג’וונטי המבוסס על Oxaliplatin כנגד ממאירות מעי גס ורקטום (J Natl Cancer Inst.)

מהמחקר הגדול ביותר מסוגו עד כה, שהתמקד בחולים עם ממאירות מעי גס ורקטום עם dMMR (Deficient Mismatch Repair) עולה כי טיפול אדג’וונטי ב-Fluoropyridimine עם Oxaliplatin, אך לא Fluoropyrimidine בלבד, לווה בשיפור משמעותי בהישרדות ללא-מחלה, בהשוואה לניתוח בלבד בחולים עם מחלה בשלב III. עוד זוהתה מגמה לכיוון תועלת בחולים עם מחלה בשלב II, אך זו לא הייתה מובהקת סטטיסטית.

מדגם המחקר כלל 433 חולים עם ממאירות מעי גס ורקטום עם dMMR (גיל חציוני של 73.1 שנים). למעלה ממחצית מהחולים (56.8%) אובחנו עם מחלה בשלב II; 43.2% אובחנו עם מחלה בשלב III. בסיכומו של דבר, ב-31.3% מהחולים (125 חולים) נקבע חשד או אישור של תסמונת Lynch Syndrome.

טיפול כימותרפי אדג’וונטי שימש ב-39.3% מהחולים (170 חולים), כאשר 27.5% טופלו במשלב מבוסס Oxaliplatin ו-11.8% טופלו ב-5-FU בלבד.

מבין החולים תחת טיפול אדג’וונטי, ב-16.7% מהחולים מדובר היה במחלה בשלב II, ב-69% מחלה בשלב III.

הגיל החציוני של החולים תחת טיפול אדג’וונטי עמד על 64.3 שנים; בחולים לאחר ניתוח בלבד, הגיל החציוני עמד על 78.6 שנים.

בכלל המדגם, שיעורי הישרדות ללא-התקדמות לאחר שלוש שנים היו הגבוהים ביותר בחולים תחת טיפול כימותרפי אדג’וונטי המבוסס על Oxaliplatin (84.2% לעומת 75.2% עם ניתוח בלבד ו-66.4% עם 5-FU בלבד). בהשוואה לחולים לאחר ניתוח בלבד, בחולים תחת טיפול כימותרפי אדג’וונטי, המבוסס על Oxaliplatin, תועדה ירידה של 65% בסיכון להישנות והישרדות ארוכה יותר ללא מחלה. טיפול אדג’וונטי ב-5-FU לא הוביל לאותה תועלת.

בחולים עם מחלה בשלב III, הישרדות ללא-מחלה הייתה ארוכה יותר משמעותית עם טיפול כימותרפי המבוסס על Oxaliplatin, עם ירידה מובהקת סטטיסטית של 59% בסיכון להישנות או תמותה. טיפול ב-5-FU לווה בירידה לא-מובהקת של 34% בסיכון להישנות או תמותה.

ב-246 החולים עם מחלה בשלב II, 41 חולים קיבלו טיפול אדג’וונטי. קבוצה זו כללה 33 חולים בסיכון גבוה להישנות; מבין אלו, 24 קיבלו טיפול המבוסס על Oxaliplatin ותשעה טופלו ב-5-FU. בחולים שטופלו במשטר מבוסס Oxaliplatin תועדה הישרדות ללא-מחלה ארוכה יותר, אם כי לא הייתה מובהקת סטטיסטית. הישרדות ללא-מחלה לא היתה ארוכה יותר בחולים תחת טיפול ב-5-FU.

ב-125 החולים עם תסמונת Lynch Syndrome, טיפול כימותרפי ב-5-FU בלבד (20 חולים) או במשלב עם Oxaliplatin (48 חולים) לא לווה בהארכת הישרדות ללא-מחלה, בהשוואה לניתוח בלבד (57 חולים).

במקרים ספוראדים של ממאירות מעי גס ורקטום עם dMMR (274 חולים), טיפול מבוסס Oxaliplatin (59 חולים) לווה בירידה מובהקת סטטיסטית של 55% בסיכון להישנות או תמותה, בהשוואה לחולים לאחר ניתוח בלבד (189 חולים). שוב, הבדל זה לא תועד בחולים תחת טיפול ב-5-FU.

מניתוח הנתונים בחולים עם ממאירות מעי גס ורקטום בשלב III עלה כי רק בחולים עם dMMR ספוראדי הייתה תועלת לטיפול כימותרפי אדג’וונטי, המבוסס על Oxaliplatin.

J Natl Cancer Inst. 2016;108:djv438, djw011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה