הערכת השפעות שומן לא-רווי וחמאה על הבריאות (JAMA Int Med)

משני מחקרים חדשים עולות עדויות התורמות למחלוקת באשר לסוגי השומנים בעלי השפעה חיובית על המצב הבריאותי בטווח הארוך וסוגי השומנים מהם מומלץ להימנע.

המחקר הראשון הינו מטה-אנליזה שפורסמה בכתב העת PLoS One  ומהווה את הסקירה המקיפה ביותר עד כה בנושא השפעת צריכת חמאה על הבריאות בטווח  הארוך.

החוקרים זיהו 9 מאמרים, עם סך כולל של למעלה מ-630,000 משתתפים ומעקב של 6.5 שנות-אדם, כולל 28,271 מקרי תמותה. לא זוהו מחקרים אקראיים ומבוקרים. הממצאים הצביעו על קשר חלש בין צריכת חמאה ובין תמותה מכל-סיבה, ללא קשר בין צריכת חמאה ומחלות לב וכלי דם, מחלב לב כלילית, או אירועים מוחיים, וקשר הפוך עם היארעות סוכרת.

החוקרים קבעו כי מהנתונים עולה כי מדובר בבחירה בריאה יותר מסוכר או עמילן, אך פחות טובה ממרגרינה ושמני בישול דוגמת שמן סויה, קנולה או שמן זית כתית מעולה.

במחקר השני התבססו החוקרים על שני מאגרי נתונים גדולים של משתתפים במחקרי Nurses’ Health Study ו-Health Professionals Follow-up Study, שהיו במעקב במשך למעלה משלושה עשורים. הממצאים פורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת JAMA Internal Medicine.

המחקר כלל קרוב ל-85,000 נשים ממחקר NHS ולמעלה מ-42,000 גברים ממחקר HPFS. המשתתפים תיעדו את צריכת השומן בתזונה בשאלוני תזונה בתחילת המחקר וכל 2-4 שנים. החוקרים סיווגו את המשתתפים לחמש קבוצות על-בסיס צריכת שומנים ולאחר מכן בחנו את התמותה הכוללת ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות, מחלות נוירו-דגנרטיביות ומחלות נשימה.

במהלך 32 שנות מעקב תועדו 33,304 מקרי תמותה. לאחר תקנון ל-18 גורמי סיכון, דוגמת עישון, יתר לחץ דם, מדד מסת גוף והיפרכולסטרולמיה, החוקרים זיהו עליה בסיכון לתמותה עם צריכת שומן רווי ושומן טראנס. חומצות שומן רב-בלתי-רוויות וחומצות שומן חד-בלתי רוויות נקשרו עם סיכון מופחת לתמותה.

החלפת 5% בלבד מהקלוריות בצורת שומן רווי בחומצות שומן רב-בלתי רוויות וחומצות שומן חד בלתי רוויות לוותה בהפחתה של 27% ו-13% בשיעורי תמותה כוללת.

צריכת חומצות שומן אומגה-שש, בפרט Linoleic Acid, לוותה בהפחתת סיכון לתמותה עקב הסיבות המובילות. צריכת חומצות שומן אומגה-שלוש שמקורן מדגים לוותה בירידה מתונה בתמותה כוללת.

PLoS One. Published online June 29, 2016

JAMA Int Med. Published online July 5, 2016.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה