האם יש הבדלים בתוצאות נטילת תרופות לאיזון יתר לחץ דם בשעות הבוקר או הערב? (מתוך כנס ה-ESH)

מתוצאות מחקר HARMONY (Hellenic-Agnlo Research Into Morning or Night Antihypertensive Drug Delivery) עולה כי נטילת תרופות לאיזון לחץ דם בשעות הערב או הבוקר לא הובילה להבדלים ברמות לחץ דם במהלך ניטור לחץ דם לאורך 24 שעות בחולי עם יתר לחץ דם.

במסגרת המחקר נכללו 95 חולים עם יתר לחץ דם בבריטניה ויוון, בגילאי 18-80 שנים (גיל ממוצע של 62 שנים, 56% גברים). כל המשתתפים נטלו לפחות תרופה אחת להפחתת לחץ דם ולחץ הדם בתחילת הדרך היה יציב ומאוזן (עד 150/90 מ”מ כספית) למשך לפחות שלושה חודשים טרם המחקר.

51 חולים חולקו באקראי לנטילת הטיפול התרופתי בין 6-11 בבוקר למשך 12 שבועות ו-52 חולים חולקו לנטילת הטיפול בין 6-11 בערב. לאחר מכן, החולים חצו מקבוצה אחת לשניה למשך 12 שבועות נוספים, ללא הפסקה.

מהנתונים עלו תוצאות כמעט זהות בין אם התרופה ניתנו בשעות הבוקר או בשעות הערב לפי נתוני לחץ דם סיסטולי בניטור לחץ דם לאורך 24 שעות (129.65 לעומת 129.75 מ”מ כספית, בהתאמה).   יתרה מזאת, לא תועדו הבדלים בין זמני נטילת הטיפול בלחץ הדם הדיאסטולי הממוצע במהלך 24 שעות, לחץ הדם הסיסטולי הממוצע במהלך שעות היום, לחץ דם דיאסטולי ממוצע בשעות היום והלילה, ולחץ דם סיסטולי ודיאסטולי ממוצע במרפאה. בנוס, מדדי איכות החיים לא היו שונים.

ההבדל הגדול ביותר זוהה במדדי לחץ דם סיסטולי בשעות הלילה של 122.76 מ”מ כספית עם נטילת התרופות בבוקר, לעומת 121.08 מ”מ כספית עם נטילת התרופות בערב, כאשר ההבדל הנ”ל של 1.68 מ”מ כספית לא היה קרוב למובהקות סטטיסטית.

מתוך כנס ה-European Society of Hypertension

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה