המלצות חדשות מטעם ה-USPSTF בנושא בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום (JAMA)

ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) מצא עדויות משכנעות לפיהן בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום מפחיתות משמעותית שיעורי תמותה על-רקע המחלה, אך אין המלצה על גישת סקירה אחת כעדיפה על אחרת. הגרסה הסופית של ההמלצות לסקירה פורסמה במהלך חודש יוני בכתב העת JAMA.

צוות המשימה ממליץ על התחלת בדיקות סקירה בגיל 50 שנים והמשך בדיקות עד גיל 75 שנים. הן מדגישים את העובדה כי יש עדויות משכנעות לפיהן בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום מפחיתות משמעותית תמותה וכי בדיקות סקר אינן נערכות בהיקף מספק במבוגרים.

ההחלטה להמשיך בבדיקות סקירה מעבר לגיל זה צריכה להתקבל בכל מקרה לגופו ולקחת בחשבון את המצב הבריאותי הכולל של המטופל והיסטוריית בדיקות סקירה קודמות.

ה-USPSTF פרסם לאחרונה הנחיות בנושא בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום בשנת 2008. אז הומלץ על שלוש גישות סקירה בלבד: קולונוסקופיה, בדיקת דם סמוי בצואה, או סיגמואידוסקופיה גמישה. בטיוטה הראשונית של ההמלצות העדכניות המלצות אלו לא השתנו ברובן.

ההמלצות לא כללו בדיקת CT Colonography או FIT-DNA (Multitargeted Stool DNA), שלדברי אנשי ה-USPSTF עשויים לשמש בנסיבות נבחרות. עם זאת, בדו”ח הסופי שתי הגישות צורפו לרשימה והמלצות לשנת 2016 כעת כוללות שבע גישות סקירה שונות: קולונוסקופיה, FIT (Fecal Immunochemical Testing) לדם סמוי בצואה, Guaic-Based FOBT (gFOBT), סיגמואידוסקופיה בלבד, סיגמואידוסקופיה עם FIT, בדיקת FIT-DNA ובדיקת CT Colonography.

לכל גישות הסקירה דרגה משתנה של עדויות התומכות ביעילותן. נזקים אפשריים גם משתנים בין הגישות הספציפיות.

המומחים מדגישים כי העדויות מדגימות בבירור כי בדיקות סקר עשויות להפחית תמותה עקב ממאירות מעי גס ורקטום, ללא תלות בגישה שנבחרה והם מעודדים מטופלים לבחור בגישה הטובה ביותר עבורם, תוך התייעצות עם הרופא המטפל.

JAMA. Published online June 15, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה