עישון ועליה במשקל פוגעים בסיכויי ההפוגה של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית בשלב מוקדם (מתוך כנס ה-EULAR)

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-European League Against Rheumatism, עולה כי עישון והשמנה הינם גורמים המנבאים תגובה לקויה לטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) בשלב מוקדם, בפרט בנשים.

ממצאי המחקר מבוססים על נתוני מדגם CATCH (Canadian Early Arthritis Cohort), מחקר עוקבה פרוספקטיבי רב-מרכזי שכלל למעלה מ-1,000 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית במשך פחות משנה.

כשליש מהחולים סבלו מהשמנה (מדד מסת גוף מעל 30 ק”ג למטר בריבוע), שיעורים גבוהים מהצפוי באוכלוסיה הכללית. שיעור הגברים שסבלו מעודף משקל היה גבוה יותר (47% לעומת 30%).

הפוגה ממושכת הוגדרה כמדד DAS28 (Disease Activity Score in 28 Joint) מתחת ל-2.6 בשני ביקורים עוקבים.

שיעורי הפוגה ממושכת עלו באופן עקבי, כאשר לאחר שלוש שנים, 38% מכלל המדגם ענו על הקריטריונים להפוגה ממושכת. חציון הזמן עד להפוגה ממושכת עמד על 11.3 חודשים בכלל המדגם.

מניתוח סטטיסטי עלה כי מדד מסת הגוף קשור באופן מובהק עם הפוגה ממושכת, כמו גם עישון ומגדר.

על-בסיס הממצאים, החוקרים חישבו את הסבירויות להפוגה ממושכת בחולה טיפוסי בגיל 53 שנים, עם השכלה מתקדמת, משך תסמינים של חמישה חודשים, שתי מחלות רקע ומדד DAS28 של חמש נקודות. בנוסף, החולה הטיפוסי יטופל במתוטרקסט וסטרואידים. על-בסיס קריטריונים אלו, הסבירות להפוגה ממושכת לאחר שלוש שנים מהתחלת טיפול עמדה על 10% באישה שמנה ומעשנת. מנגד, הסבירות באישה לא-מעשנת עם מדד מסת גוף בריא עמדה על 27%. בגבר שמן ומעשן הסיכוי להפוגה ממושכת לאחר שלוש שנים הוא 15% ובגבר לא-מעשן ובעל מדד מסת גוף בטווח הבריא מדובר בסיכוי של 41% להפוגה ממושכת.

מתוך כנס ה-EULAR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה