האם טיפול בליריקה מעלה את הסיכון למומים מולדים מג’וריים? (Neurology)

מתוצאות מחקר רב-מרכזי חדש, שפורסמו במהלך חודש מאי בכתב העת Neurology, עולה קשר אפשרי בין טיפול ב-Pregabalin (ליריקה) ובין סיכון מוגבר למומים מולדים מג’וריים.  החוקרים מדווחים כי חשיפה לתרופה במהלך ההיריון לוותה בעליה של פי שלוש בסיכון למומים מולדים מג’וריים, עם סיכון גבוה עוד יותר למומים במערכת העצבים המרכזית.

במסגרת המחקר הרב-מרכזי, פרוספקטיבי, תצפיתי, ערכו החוקרים השוואה של תוצאות ההיריון בין נשים שנחשפו לליריקה במהלך ההיריון אל מול ביקורות תואמות, שלא נחשפו לכל תרופה בעלת פוטנציאל טרטוגני או לתרופה נוגדת-פרכוסים. החוקרים אספו נתונים במהלך השנים 2004-2013.

המחקר כלל 164 הריונות במהלכם הנשים נחשפו לליריקה ו-656 ביקורות. הנתונים הצביעו על שיעור גבוה יותר משמעותית של מומים מולדים מג’וריים בקבוצת הטיפול בליריקה, לאחר אי-הכללת תסמונות של הפרעות כרומוזומאליות, וכאשר בחנו בנפרד את המקרים עם חשיפה לתרופה במהלך הטרימסטר הראשון להיריון (7/116, או 6%, לעומת 12/580, או 2.1%, יחס סיכויים של 3.0, p=0.03).

שיעור לידות חי היה נמוך יותר בקבוצת הטיפול בליריקה (71.9% לעומת 85.2%, p<0.001), בעיקר בשל שיעור גבוה יותר של הפסקות הריון אלקטיביות (9.8% לעומת 5.0%, P=0.02) ועקב התוויה רפואית (5.5% לעומת 1.8%, p=0.008).

מניתוח הנתונים עלה כי חשיפה לליריקה אינה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית להפלה ספונטאנית.

ממצאי המחקר מרמזים לסיכון מוגבר למומים מולדים מג’וריים לאחר חשיפה לליריקה בטרימסטר הראשון. עם זאת, למחקר מספר מגבלות, בהן גודל מדגם קטן, הבדלים בתחלואה נלווית ואורחות חיים של אימהות וחשיפה לטיפול תרופתי, ולכן לא ניתן לקבוע מסקנות חד משמעיות.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים במטרה לאשר את ממצאי המחקר אך מסכמים וכותבים כי יש להקפיד על מתן הטיפול בליריקה לנשים בגיל הפוריות בהתוויה מתאימה ולאחר הערכה מקיפה של מאזן סיכון-תועלת של הטיפול. בנשים שנחשפו לטיפול במהלך ההיריון יש מקום לניטור מוגבר.

Neurology Published online May 18, 2016

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:  מחברת התרופות פייזר נמסר כי כפי שהסכימו המחברים, למחקר מגבלות משמעותיות ולא ניתן להסיק ממנו מסקנות חד משמעיות. המחקר היה קטן, לא לקח בחשבון מצבים רפואיים אחרים או תרופות אחרות, ובקרב הנשים שנטלו ליריקה היה שיעור גבוה יותר של עישון וסוכרת, שלהם השפעה שלילית על תוצאות היריון. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה