תוצאות מבטיחות לגישות אנדוסקופיות להפחתת משקל (מתוך כנס ה-DDW)

מנתונים שהוצגו במהלך Digestive Disease Week עולה כי גישות אנדוסקופיות לרימודלינג של הקיבה והפחתת משקל צוברות פופולאריות עם פרופיל בטיחות טוב. החוקרים מסבירים כי הפרוצדורות האנדוסקופיות לא צפויות להוביל לטראומה לדופן הבטן ולכן מפחיתות סיבוכים על-רקע ניתוח בטן סטנדרטי ובעקבות זאת זכו לעניין רב.

פרוצדורת Sleeve Gastroplasty אנדוסקופית הינה טכניקה להפחתת נפח הקיבה באמצעות תפר בעובי מלא. בסדרה שכללה 242 משתתפים שהיו במעקב למשך 18 חודשים, הפרוצדורה הייתה בטוחה והביאה לירידה יעילה במשקל באלו עם השמנת-יתר מתונה, ירידה שנותרה 18 חודשים לאחר ההתערבות. החוקרים מדווחים כי לאחר 18 חודשי מעקב, 66.7% מהמטופלים שמרו על ירידה של לפחות 15% ממשקל גופם.

שני גורמים ניבאו ירידה ממושכת במשקל הגוף: אובדן של לפחות 15% ממשקל הגוף הכולל לאחר שישה חודשים והמשך ירידה במשקל לאחר 6 עד 12 חודשים.

החוקרים מדווחים על חמישה אירועים חריגים חמורים במדגם המחקר: שני מקרים של צבר נוזל דלקתי סביב הקיבה (סמוך לפונדוס הקיבה), שחלפו לאחר ניקוז מילעורי וטיפול אנטיביוטי; דימום אחד שחלף ללא התערבות עקב חתך בטחול; תסחיף ריאתי אחד 72 שעות לאחר הפרוצדורה; ומקרה אחד של חזה אוויר ואוויר בפריטונאום שדרש הכנסת נקז חזה. כל חמשת הסיבוכים חלפו במלואם.

במחקר רב-מרכזי בן שנתיים להערכת הבטיחות והיעילות של פרוצדורה אנדוסקופית חדשה להפחתת משקל נכללו 69 חולים משישה מרכזים בארבע מדינות. החוקרים השלימו מעקב בן שישה חודשים. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 40 שנים, עם משקל התחלתי ממוצע של 102 ק”ג, מדד מסת גוף ממוצע של 38 ק”ג למטר בריבוע.

החוקרים אספו נתונים לאחר שנתיים אודות 46 משתתפים (67%). הירידה הממוצעת במשקל העודף עמדה על 35% לאחר שנה אחת ועל 21% לאחר שנתיים. לאחר שנתיים, נרשמה ירידה ממוצעת כוללת של 6.9 ק”ג במשקל הגוף.

ירידה במשקל לוותה בנסיגה של חלק מהמחלות הנלוות הנפוצות ביותר עם השמנה. סוכרת מסוג 2 נסוגה ב-30% מהמטופלים ויתר לחץ דם נסוג ב-19% מהמטופלים. היפרליפידמיה נסוגה ב-19%.

עוד עולה מהנתונים כי חל שיפור משמעותי בחמישה מבין שמונה מדדי איכות חיים לפי סולם Short Form Health Survey לאחר 12 חודשים, ובשלושה מבין שמונה מדדים לאחר 24 חודשים.

כמעט כל המטופלים דיווחו על לפחות אירוע חריג אחד, 58% מהם דיווחו על אירוע הקשור בהתקן או בפרוצדורה, אך כולם היו קלים או בינוניים. האירועים הנפוצים כללו כאבי בטן (61%), כאב באורופרינקס (38%), בחילות (35%) והקאות (29%). לא תועדו אירועים חריגים חמורים הקשורים בהתקן או בפרוצדורה.

החוקרים כותבים כי למרות הממצאים המעודדים, דרושים מחקרים נוספים להבנה טובה יותר של התועלת ארוכת הטווח של הפרוצדורה. המכשול העיקרי של גישות אנדוסקופיות נוגע לעלות הגבוהה של הטיפול.

מתוך כנס ה-DDW

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה