צריכת אלכוהול מתונה והפרעה בתפקוד חדר שמאל בחולים עם יתר לחץ דם (מתוך כנס ה-ASH)

במהלך כנס מטעם ה-American Society of Hypertension דיווחו חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי צריכת 1-2 משקאות אלכוהוליים ביום עשויה להוביל לפגיעה בתפקוד לבבי בחולים הסובלים מיתר לחץ דם, כאשר הפגיעה חמורה יותר עם צריכה רבה יותר.

המחקר כלל 335 משתתפים מאיטליה עם יתר לחץ דם ותפקוד סיסטולי תקין של חדר שמאל, ללא היסטוריה של התמכרות לאלכוהול. גילאי המשתתפים נעו בין 26-80 שנים (53% גברים, גיל ממוצע של 52 שנים, 39% מעולם לא טופלו בתרופות ליתר לחץ דם). כל המשתתפים השלימו בדיקות להערכת תפקודי כבד ובדיקות ריכוז סוכר בדם בצום, פרופיל שומנים ופינוי קריאטינין. בנוסף, בדיקת אקו-לב ובדיקת TDI (Tissue Doppler Imaging) שימש להערכת תפקוד חדר שמאל.

המשתתפים השלימו את שאלון AUDIT (Alcohol Use Disorders Identification Test) שכלל שאלות אודות צריכת אלכוהול במהלך השנה האחרונה, ועל-בסיס התשובות, המשתתפים סווגו לארבע קבוצות:  1) 172 משתתפים שלא צרכו אלכוהול; 2) 85 משתתפים שצרכו 1-19גרם אלכוהול ביום; 3) 55 משתתפים שצרכו 20-39 גרם ביום או 4) 23 משתתפים שצרכו 40 גרם ליום ומעלה. מדדי לחץ דם דיאסטולי/סיסטולי לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות.

החוקרים מצאו כי קטרים סיסטוליים ודיאסטוליים של חדר שמאל היו גדולים יותר באופן פרוגרסיבי עם עליה בצריכת אלכוהול (49 מ”מ בקבוצה 1 לעומת 52 מ”מ בקבוצה 4 ו-28 מ”מ לעומת 32 מ”מ, בהתאמה), כמו גם עובי המחיצה הבין חדרית (9.2 מ”מ לעומת 10.8 מ”מ).

מהנתונים עולה קשר משמעותי בין צריכת אלכוהול יומית במהלך שנה אחת ובין הפרעה בתפקוד דיאסטולי של חדר שמאל גם עם הצריכה המעטה ביותר של 1-19 גרם ביום (ממוצע של 6 גרם ליום). לאחר תקנון למשתנים שונים, כולל גיל, מדד מסת גוף, לחץ דם וסוכרת, אלכוהול נותר גורם מנבא משמעותי להפרעה בתפקוד דיאסטולי של חדר שמאל.

החוקרים קוראים לאשר את ממצאי המחקר וכן לבחון אם שינוי צריכת אלכוהול עשוי להביא לתיקון ההשלכות השליליות.

מתוך כנס ה-ASH

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה