שיטות עיבוד כדוריות דם אדומות עשויות להשפיע על תמותה באשפוז (Lancet Haematol)

חוקרים מקנדה מדווחים במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Haematology כי דם טרי עשוי להיות מלווה בשיעורי תמותה גבוהים יותר באשפוז, בתלות בשיטה בה מעבדים את תרומות הדם המלא ליצירת תוצרי כדוריות דם אדומות.

החוקרים בחנו אם שיטות עיבוד דם מלא (סינון כדוריות אדומות או סינון דם מלא) ומשך אחסון כדוריות דם אדומות לפני עירוי מלווים בשיעורי תמותה באשפוז במבוגרים שקיבלו עירויי דם. מדובר במחקר רטרוספקטיבי שכלל למעלה מ-91,000 עירויים של כדוריות דם אדומות בכ-23,000 חולים.

מהערכת תהליך העיבוד בלבד עלה כי שיעורי התמותה באשפוז לא היו שונים משמעותית בין חולים שקיבלו עירוי דם מלא מסונן ואלו שקיבלו תוצרי כדוריות דם אדומות מסוננות.

כאשר משך האחסון נכלל במודל, שיעורי התמותה באשפוז עלו פי 2.19 עם מנות דם מלא טרי, בהשוואה למנות כדוריות דם אדומות מסוננות שאוחסנו 8-35 ימים.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין השניים, אך אינם מוכיחים כי מדובר בקשר סיבתי. הקשר שזוהה בין שיטות עיבוד כדוריות דם אדומות הוא מעניין, אך בטרם ניתן יהיה להמליץ על שינוי שיטות עיבוד מנות דם, יש לאשר את הממצאים במחקרים בלתי-תלויים, עם עדיפות למחקרים פרוספקטיביים, אקראיים ומבוקרים.

Lancet Haematol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה