המנעות מחשיפה לשמש מעלה את הסיכון לתמותה, כמעט כמו עישון – לפחות בשוודיה … (Journal of Internal Medicine)

מאת  מערכת אי-מד

מחקר שנערך בשוודיה מצא כי נשים לא מעשנות שנמנעו מחשיפה לשמש היו בעלות אותה תוחלת חיים של מעשנות שנחשפו לשמש. המחקר כלל כמעט 30 אלף נשים שוודיות במשך יותר מעשרים שנה. לדברי החוקרים, הימנעות משמש מהווה גורם סיכון לתמותה כמעט באותה העוצמה של עישון. תוחלת החיים ירדה ב0.6 שנים ל-2.1 שנים בקבוצה שנמנעה מחשיפה לשמש בהשוואה לקבוצה שנחשפה הכי הרבה לשמש.  

לדברי החוקרים, נשים השוהות בשמש באופן אקטיבי היו בסיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם ולמחלות כמו סוכרת, טרשת נפוצה ומחלות ריאה, בהשוואה לנשים הנמנעות לחשיפה לשמש. החוקרים מצאו שהחשיפה לשמש עבדה כמינון- וככל שהמינון עלה כך עלתה התועלת הבריאותית שהפיקו ממנה הנשים. הם מציינים כי נראה שמדובר בפרדוקס, לאור הסכנות הידועות של חשיפה לשמש לעליה בסיכון לסרטן העור. לדבריהם, הם לא מצאו עליה בסיכון לסרטן העור, אך במקרה של הופעה של סרטן העור דווקא לקבוצה שנחשפה לשמש הייתה פרוגנוזה טובה יותר.

החוקרים מציינים שהם לא ממליצים לנשים להיחשף ביתר לשמש, אך שתת חשיפה מכילה בצידה גם סכנות. לדבריהם, בשוודיה, הרגלי חיים מסוכנים כוללים עישון, השמנת יתר וחוסר פעילות, וכעת ניתן להוסיף גם תת חשיפה לשמש אל רשימת ההרגלים הזו. בארבעים השנים האחרונות שוודיה פרסמה שורת הנחיות לחשיפה מצומצמת לשמש, ויתכן שמדובר בבעיה כי מדובר במדינה בה אינדקס ה-UVהמקסימלי הוא נמוך, מתחת ל- 3, במשך כתשעה חודשים בשנה. לדבריהם, השימוש במסנני קרינה איננו נעשה כיאות במדינה (ובכלל)- במידה והשימוש בו נעשה רק כדי להאריך את משך השהייה בשמש באופן אקטיבי (למשל למשך שעות שיזוף ארוכות), ולא בכדי להגן על העור במשך פרקי זמן קצרים יחסית.

במחקר נבחנה החשיפה לשמש כגורם סיכון לתמותה מכל סיבה בכמעט 30 אלף נשים ללא היסטוריה של ממאירות באופן פרוספקטיבי במשך כעשרים שנות מעקב, כחלק מ-Melanoma in Southern Sweden cohort.  הנשים נכנסו למחקר בין 1990-92 כשהיו בנות 25 עד 64 שנים. בתחילת המחקר נאספו פרטים כמו הרגלי החשיפה לשמש, וכן נתונים על המצב המשפחתי, השכלה, צריכת האלכוהול והסיגריות ומספר הלידות כגורמים ערפלנים אפשריים. 

כשכללו עישון כגורם סיכון מצאו החוקרים שגם  לנשים מעשנות בסביבות גיל 60 עם חשיפה מרובה לשמש הייתה תוחלת חיים גבוהה בשנתיים במהלך תקופת המחקר לעומת מעשנות שנמנעו מחשיפה לשמש. עם זאת, לחוקרים לא היה מידע על הרגלי הפעילות הגופנית של הנשים, אלא רק על הרגלים של חשיפה אקטיבית לשמש.

אז מה התפקיד של ויטמיןD? המחקר לא מניח לפנינו ממצאים חד משמעיים שיתרמו לדיון על התפקיד של ויטמיןDלבריאות או על המינון המומלץ. לחשיפה לשמש יש כאמור השפעה חיובית, לדבריהם, אך הם לא בחנו זאת במחקר הנוכחי או הציעו את המכניזם הפעיל. הם מציינים עם זאת שמחקר שנערך באירלנד מצא כי חוסר בויטמיןDעלול להפוך את המלנומה לאלימה יותר; וכי גם במחקרם נמצא כי הנשים שנמנעו מחשיפה לשמש אכן סבלו ממלנומה עם פרוגנוזה גרועה יותר.

J Intern Med. Published online March 16, 2016. Article

הערת המערכת: יש להניח שהממצאים פחות רלבנטיים במדינה שטופת שמש כמו ישראל, אך כדאי לזכור שמדיווחים שונים עולה כי גם בישראל קיים חסר בוטימין D באוכלוסיות רחבות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה