סטטוסקופ בסיוע-מחשב משפר יכולת זיהוי ממצאים ריאתיים (Ann Intern Med)

במכתב שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine טוענים הכותבים כי סטטוסקופ בסיוע מחשב מציע לרופאים עזרה בזמן אמת בזיהוי קולות נשימה, שקשה לבחין ביניהם בהאזנה רגילה. עם זאת, לפחות מומחה אחד מזהיר כנגד התבססות יתרה על מכשירים אלקטרוניים בבדיקות החולים.

ההבחנה בין קולות נשימה לקטגוריות המקובלות עשויה להיות מאתגרת בחלק מהמקרים. לסיווג הקולות, סטטוסקופ בסיוע מחשב מתבסס על אלגוריתם הפרדה שמבחינה פיזית ומתמטית מסווג כל אחד מהקולות לאחת מחמש הקבוצות, בהתאם למשך, תדירות ועוצמת הקול. הכלי משווה גם את הקולות בכל קבוצה עם תבניות קולות לזיהוי כמות החפיפה בכל קטגוריה.

התצוגה הויזואלית כוללת תרשים פנטגון בו כל קצה מייצג אחד מקולות הנשימה ושורה ממרכבה הפנטגון לכל קצה מדגימה כמה מהקול הנתון קיים. התרשים מציג את המדידה באמצעות נקודות בכל שורה, מחבר כל נקודה לנקודות סמוכות עם שורות חדשות, עם צביעת האזור בין מרכז הפנטגון והשורה החדשה באדום.

הכותבים מאמינים כי התוצאות מהוות דרך חדשה להערכת קולות נשימה, העשויה לסייע לרופאים להבין טוב יותר מה הם שומעים. הם גם סבורים כי ניתן להשתמש בסטטוסקופ להדרכה רפואית, ביחידות טיפול נמרץ, בחדרי ניתוח ובמקצועות אחרים בהם מבוצעות פרוצדורות פולשניות, דוגמת ברונכוסקופה וגסטרוסקופיה, ומאמינים כי יש תועלת בניטור נשימתי.

עם זאת, מומחים אחרים טוענים כי טכנולוגיות כאלו עשויות להתגלות כחרב פיפיות, מאחר והישנות יתר על מכשירים אוטומטיים וטכנולוגיות המסייעות בתהליכי קבלת החלטות עלולה לפגום בכישורים האבחנתיים של הרופאים והבנת התמונה בכללותה. הם ממליצים כי הטכנולוגיה תשמש כשלוחה לעבודת הרופא ולא כתחליף לה.

Ann Intern Med. Published online February 16, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה