הטיפול ב- ticagrelor (ברילינטה)הביא לעיכוב מהיר ופוטנטי יותר של הטסיות בהשוואה ל- clopidogrel , במטופלים שעברו PCI לאחר ACS שלילי לטרופונין (Journal of the American College of Cardiology)

ע”פ מחקר חדש מה- Journal of the American College of Cardiologyעולה כי במטופלים עם ACS ( acute coronary syndrome) שהם שליליים לטרופונין ושעוברים התערבות מלעורית לבבית ( PCI percutaneous coronary intervention), הטיפול ב-) ticagrelorברילינטה, אסטרה-זנקה) הביא לעיכוב מהיר ופוטנטי יותר של טסיות הדם, וכן HPR (high on-treatment platelet reactivity) נמוך יותר בהשוואה לטיפול ב- clopidogrel.

לדברי החוקרים, הטיפול ב-, Ticagrelor , מעכב P2Y12 המשתייך לקבוצת ה- cyclo-pentyl-triazolo-pyrimidine ,היה יעיל ופוטנטי בשלב מוקדם יותר בטיפול מאשר clopidogrel, גם במטופלים שעברו אנגיופלסטיה מיד לאחר בדיקת אנגיוגרפיה לבבית שעברו כשאובחנו עם ACS.

המחקר נערך באופן אקראי ועם תווית פתוחה שכלל 100 מטופלים שלא קיבלו בעבר טיפול במעכבי P2Y12 שהופיעו ב-15 מרכזים בריאותיים בין השנים 2012-2014, עם ACS שלילי לטרופונין. לאחר שאובחנו באמצעות אנגיוגרפיה ולפני שעברו PCI, המטופלים חולקו  באופן אקראי לשתי קבוצות, הראשונה קיבלה ticagrelor במינון של 180 מ”ג LD (loading dose) , והשניה clopidogrel במינון של 600 מ”ג LD. 

כל המטופלים קיבלו גם LD של אספירין לפי הסטנדרטים המקובלים במרכז הרפואי, ואז 75 עד 100 מ”ג ליום. המטופלים בקבוצת ה- Ticagrelorקיבלו מינון תחזוקה 12 שעות לאחר ה-LD ולאחר מכן הרופאים המטפלים החליטו האם להמשיך את הטיפול באחת משתי התרופות לפי שיקול דעתם.

החוקרים בחנו את תגובתיות הטסיות במדדי יחידות תגובה ל- P2Y12 (או PRU, P2Y12 reaction units) בחמש נקודות זמן. לפני מינון ה-LD, לאחר חצי שעה, שעתיים ושמונה שעות לאחר ה-LD וכן לאחר שהושלמה ה-PCI.

יעדי המחקר היו רמות נמוכות יותר של PRU כשעתיים לאחר ה-LD. הם מצאו כי רמות ה-PRU היו נמוכות משמעותית במטופלים שקיבלו ticagrelor בהשוואה למטופלים בקבוצה שנטלה clopidogrel (98.4 לעומת 257.5, בהתאמה). רמות ה-PRU התפצלו לרמות שונות כבר מיד לאחר חצי שעה ונותרו שונות משמעותית עד לאחר ה-PCI . בנקודת הזמן של 8 שעות לאחר ה-LD, 53.3% מהמטופלים בקבוצת ה- clopidogrel היו עדיין עם HPR בעוד שרק 2.3% מהמטופלים שקיבלו ticagrelor היו עם HPR.

החוקרים מדווחים כי לא היו מקרי מוות או תופעות לוואי חמורות שהביאו לסיום הטיפול לפני הזמן.  בקבוצת ה- clopidogrel חוו 3 מטופלים תעוקה לא יציבה (בקבוצת ה- ticagrelor לא נרשמו תופעות כאלה).  תופעות נלוות חריפות אחרות היו כאבים בחזה, אחד בקבוצת ה- clopidogrel ו-4 בקבוצת ה- ticagrelor; כמו כן, אירועי דימום רלוונטיים  לא נרשמו בקבוצת ה- clopidogrel , לעומת 4 בקבוצת ה- ticagrelor.

החוקרים כותבים כי זהו מחקר ראשון המשווה את הפרמקודינמיקה של שתי התרופות, ticagrelor לעומת clopidogrel באופן פרוספקטיבי ואקראי, במחקר שהותאם במיוחד למטופלים עם ACS השליליים לטרופונין הנמצאים בסיכון נמוך, שלא טופלו בעבר ברצפטור ל- P2Y12 ושעברו PCI מיד לאחר שאובחנו עם המחלה. לדעתם , התוצאות מדגימות את העליונות של הטיפול ב- ticagrelor   לעומת clopidogrel.

J Am Coll Cardiol 2016.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה