האם טיפול קרינתי לממאירות של הרקטום מעלה את הסיכון לממאירויות משניות? (מתוך כנס ה-GICS)

אחד הסיבוכים האפשריים של טיפול קרינתי הוא התפתחות ממאירויות משניות, דוגמת הסיכון לסרטן שד בנשים לאחר קרינה לחזה בשל מחלת הודג’קין. עם זאת, בחולים עם ממאירות של הרקטום לא תועדה עליה בממאירויות משניות לאחר טיפול קרינתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מהולנד. למעשה, מהממצאים עולה כי טיפול קרינתי סיפק הגנה מסוימת.

החוקרים בחנו את הקשר בין טיפול קרינתי לסרטן הרקטום ובין התפתחות ממאירות ראשונית שניה באגן. גידולים משניים תוארו בחולים עם כל סוגי המחלות הממאירות. הם בחנו  באופן רטרוספקטיבי את הנתונים של כל החולים עם ממאירות רקטאלית ללא-גרורות, שאובחנו בין 1989-2007 וטופלו כירורגית ובחנו את שיעורי ההיארעות של גידול שני.

מבין החולים שנכללו במחקר, 1,713 חולים (11.1%) לאחר טיפול קרינתי פיתחו גידול שני. מבין אלו, 339 (2.2%) אובחנו עם גידולים באגן.

עם זאת, לא תוארו הבדלים משמעותיים בהשוואה למטופלים שלא קיבלו טיפול קרינתי; 1,942 מהחולים הללו (14.1%) פיתחו גידול שני, 469 מאלו (3.4%) היו גידולים באגן.

הסיכון לממאירות שניה נבחן בהשוואה להיארעות הכוללת באוכלוסיה ההולנדית. החוקרים זיהו 4,037 מקרים של מחלות ממאירות ב-20,691 שנות מעקב והמספר הצפוי של ממאירויות היה 3,555. מספר זה היה שווה לסיכון המתוקן להיארעות כל גידול שני של 1.14.

במילים אחרות, בחולים עם ממאירות של הרקטום תועד סיכוי מעט גבוה יותר להתפתחות גידול נוסף, בהשוואה לאחרים באוכלוסיה הכללית. הנתונים הצביעו על סיכון מופחת לגידולים שניים בחולים לאחר טיפול קרינתי, בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול זה.

גידולים משניים באגן היוה גם כן נפוצים יוצר כאשר טיפול קרינתי ניתן לאחר ניתוח, בהשוואה למקרים בהם ניתן פלני ניתוח.

מניתוח ספציפי לאיבר עלה כי גידולי ערמונית משניים היו פחות נפוצים בחולים שקיבלו טיפול קרינתי, בהשוואה לאלו שלא טופלו בקרינה. הסיכון לממאירות ראשונית שניה באזור רקטו-סיגמה היה נמוך יותר באלו שקיבלו טיפול קרינתי, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול זה.

מניתוח ספציפי למגדר עלה כי ההשפעה המגנה של טיפול קרינתי נותרה בגברים, אך לא תוארה השפעה מגנה או מזיקה בנשים. בנוסף, שיעורי ההישרדות היו גרועים יותר בחולים שלא קיבלו טיפול קרינתי, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול קרינתי.

מתוך כנס ה-GICS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה