ויטמין D במינון גבוה אינו משפר מדדי איזון סוכר בדם (Diabetes Care)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care, עולה כי מינון גבוה של תוספי וויטמין D אינו מביא לשיפור מדדי מטבוליזם גלוקוז בחולים עם קדם-סוכרת או סוכרת מסוג 2 תחת טיפול בדיאטה בלבד.

במסגרת המחקר חולקו 44 משתתפים לטיפול בויטמין D3 במינון 30,000 יחידות, פעם בשבוע, או פלסבו, למשך שמונה שבועות. הערכת תגובת אינסולין, רגישות אינסולין ו-DI (Disposition Index) התבססה על בדיקות Hyperglycemic Clamp בשלב ראשון (0-12 דקות) ובשלב שני (12-120 דקות). מבחן העמסת סוכר שימש להערכת סבילות לסוכר והמוגלובין מסוכרר שימש להערכת איזון גליקמי.

21 משתתפים בקבוצת ההתערבות ו-22 משתתפים בקבוצת הביקורת השלימו את המחקר. רמות וויטמין D (25OHD) היו גבוהות כפליים בקבוצת הטיפול הפעיל (43-82 ננומול לליטר). לא תועדה השפעה של טיפול בוויטמין D, בהשוואהל לפלסבו, על הפרשת אינסולין בשלב ראשון או שני. החוקרים לא זיהו הבדלים בין הקבוצות ברגישות לאינסולין, מדד DI, או כל מדד לאיזון גליקמי.

לא תועדו אירועי היפרגליקמיה או אירועים חריגים אחרים עם טיפול בוויטמין D, בהשוואה לפלסבו. ניתוח לפי תתי-קבוצות של אלו עם רמות 25-OHD הנמוכות ביותר בתחילת הדרך והעליה הגדולה ביותר לא שינה את התוצאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בהשפעה משמעותית של ויטמין D במינון גבוה, במשך שמונה שבועות, על תפקוד תאי ביתא, רגישות אינסולין או איזון גליקמי בחולים עם קדם-סוכרת או סוכרת מסוג 2 תחת דיאטה בלבד.

Diabetes Care. Published online January 19, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה