אלרגיות בילדות עשויות לנבא התנהגות מופנמת (Pediatrics)

בילדים עם נזלת אלרגית וצפצופים על-רקע אלרגיה בגיל ארבע שניים קיים סיכון מוגבר להתנהגות מופנמת בגיל שבע שנים, כאשר הסיכון קשור עם מספר המחלות האלרגיות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Pediatrics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעבר נמצא קשר בין מחלות אלרגיה בילדות הפרעות פסיכיאטריות, כולל חרדה ודיכאון, אך הדבר אינו מאופיין היטב במחקרי אורך וההשפעה של מספר מחלות אלרגיות על הקשר אינה-ידועה.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין מספר מחלות אלרגיות בילדות מוקדמת ובין מדדים תקפים של הפרעות התנהגות מופנמת בילדים בגילאי בית-ספר.

בגילאי 1, 2, 3, 4 ו-7 שנים, 546 ילדים שלקחו חלק במחקר Cincinnati Childhood Allergy and Air Pollution Study, השלימו תבחינים עוריים והערכה לנוכחות נזלת, צפצופים ודרמטיטיס. ההורים לילדים השלימו את שאלוני Behavior Assessment System for Children, מדד תקף של התנהגות ורגשות בילדות, כאשר הילדים היו בגיל שבע שנים.

מהנתונים עולה קשר משמעותי בין נזלת אלרגית בגיל 4 שנים ובין עליה במדדי מופנמות (יחס סיכויים מתוקן של 3.2), חרדה (יחס סיכויים מתוקן של 2) ומדדי דיכאון (יחס סיכויים מתוקן של 3.2) בגיל שבע שנים.

באשר לצפצופים על-רקע אלרגיה, יחס הסיכויים המתוקן למדדי מופנמות מוגברים עמד על 2.7. החוקרים זיהו קשר תלוי-מינון בין מדדי מופנמות ובין נוכחות מעל מחלה אלרגית אחת בגיל ארבע שנים או נזלת אלרגת עם מחלה אלרגית אחת לפחות (יחס סיכויים מתוקן של 3.6 ויחס סיכויים מתוקן של 4.3).

רופאים המטפלים בילדים בסיכון גבוה, בעיקר אלו שנולדו להורים אלרגים, צריכים להיות מדועים לעליה של פי 2-4 בסיכון להתפתחות התנהגות מופנמת, בעיקר בילדים עם מספר מחלות אלרגיות.

Pediatrics. 2016;137:e20151922

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה