עליה במדד הסתיידות עורק כלילי מלווה בעליה תלוית-מינון בסיכון לפרפור פרוזדורים (Circulation: Cardiovascular Imaging)

מתוצאות מחקר MESA (Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis) עולה כי התקדמות הסתיידות עורק כלילי מלווה בעליה תלוית-מינון בסיכון לפרפור פרוזדורים.

החוקרים התמקדו ב-5,612 משתתפים ממחקר MESA, שכלל חולים משישה מרכזים ברחבי ארצות הברית, בין יולי 2000 ועד ספטמבר 2002. המשתתפים היו בגילאי 45-84 שנים, ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם בתחילת המחקר. מדד הסתיידות כלילי (CAC או Coronary Artery Calcification) נקבע על-פי בדיקת CT להערכת השינוי כל שנה. הם זיהו פרפור פרוזדורים במהלך מעקב באמצעות שיחות טלפון, רשומות רפואיות ונתוני תביעות מדיקייר.

במהלך חציון של 5.6 שנים תועדו 203 מקרים של פרפור פרוזדורים (3.6%). בחולים עם התקדמות CAC תועדה היארעות מצטברת של פרפור פרוזדורים גבוהה פי שלוש בהשוואה לאלו ללא התקדמות מדד CAC.

בחולים עם התקדמות כלשהי במדד ההסתיידות הכלילית תועדה עליה של 55% בסיכון להתפתחות פרפור פרוזדורים (יחס סיכון של 1.55) לאחר תקנון לגיל, מין, מוצא/גזע, השכלה, הכנסה, מדד CAC בסיסי, התקדמות כלשהי במדד CAC, עישון, מדד מסת גוף, סוכרת, לחץ דם סיסטולי, כולסטרול כולל, HDL, תרופות לאיזון לחץ דם, טיפולים להפחתת שומנים בדם והיפרטרופיה של חדר שמאל.

יחס הסיכון להתפתחות פרפור פרוזדורים עלה עם עליה בהתקדמות מדד הסתיידות כלילי 1.47 עם התקדמות של 1-100 יחידות לשנה, 1.92 עם 101-300 יחידות לשנה ו-3.23 עם התקדמות של מעל 300 יחידות לשנה.

בחולים צעירים יותר עם התקדמות מדד CAC תועד סיכון הרבה יותר גבוה לפרפור פרוזדורים, בהשוואה לחולים מבוגרים עם התקדמות CAC: יחס סיכון של 3.53 לאלו בגיל עד 61 שנים, בהשוואה ליחס סיכון של 1.42 באלו בגילאי 61 שנים ומעלה.

החוקרים מסכמים ווכתבים כי הממצאים מעידים על קשר מנה-תגובה בין התקדמות מדד הסתיידות כלילי ובין פרפור פרוזדורים, רמז לאפשרות כי הקשר בין התקדמות מדד CAC והסיכון לפרפור פרוזדורים עשוי לנבוע מקצב התקדמות מדד הסתיידות כלילי.

Circulation: Cardiovascular Imaging

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה