האם מוות לבבי פתאומי הוא בעצם לא כל כך פתאומי ? (Annals of Internal Medicine )

אנליזה חדשה המתפרסמת ב-Annals of Internal Medicine מדווח על כך שבמחצית מהאנשים בגיל הביניים שעברו מוות לבבי פתאומי (SCA) הופיעו סימני אזהרה בתקופה של 4 השבועות שקדמו לאירוע, בעיקר כאבי חזה וקוצר נשימה. במרבית המקרים הייתה התעלמות מהסימפטומים כשרק מיעוט מהמטופלים פנה לעזרה רפואית דחופה.

החוקרים מציינים שהופתעו מכך שמוות פתאומי אינו כל כך פתאומי כפי שנהוג לחשוב. האנליזה מבוססת על מחקר העוקבה SUD של אורגון . האנליזה כללה 839 מטופלים בגילים 35-65 עם SCA שניתן היה להעריך אצלם סימפטומים מוקדמים בצורה מקיפה.

מבין 839 המטופלים שנכללו באנליזה, 51% חוו לפחות סימפטום אחד ב-4 השבועות שלפני האירוע. החוקרים מדווחים כי הסימפטומים החלו למעלה משעה לפני ה-SCA ב-80% מהמטופלים. עם זאת, ב-147 מהמטופלים, הסימפטומים החלו למעלה מ-24 שעות לפני האירוע. בתת קבוצה זו, 93% מהמטופלים חוו הופעה חוזרת של הסימפטומים במהלך ה-24 השעות שקדמו לאירוע.

ב-199 מטופלים (46%) הסימפטום המרכזי היה כאב חזה. מבין אלה, 76% מהמטופלים היו עם תעוקה אופיינית בדרגה בינונית. 18% מטופלים אחרים סבלו מקוצר נשימה כסימפטום מקדים לאירוע, וכשליש מקבוצה זו היו עם אי ספיקת לב או מחלת ריאות.

רק 5% מהמטופלים סבלו מאירוע של סינקופה או דפיקות לב כסימפטומים מקדימים לאירוע.

החוקרים מציינים שגברים נטו לסבול יותר מכאבי חזה מאשר נשים , באופן מובהק סטטיסטי.

Ann Intern Med2015; DOI:10.7326/M14-2342.Abstract

הערת המערכת: נראה שהמסר שהמחקר הזה מעביר הוא שעדיף לדווח ולפנות לעזרה רפואית בכל אירוע חריג כמו כאב חזה או קוצר נשימה, ואולי באמצעות כך למנוע את האירוע הפתאומי הקטלני.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה