השמנה מעלה סיכון לסיבוכים לאחר-ניתוח (BMC Anesthesiol. )

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Anesthesiology מדווחים חוקרים על נתונים חדשים, מהם עולה כי השמנה בלבד הינה גורם סיכון משמעותי לזיהום פצע, דימום במהלך ניתוח וזמן ניתוח ממושך יותר. מנגד, בנוכחות השמנת-יתר תועדה הישרדות ממושכת יותר, ממצאים התומכים בפרדוקס ההשמנה. עוד עולה כי שיעור הסיבוכים ושיעורי התמותה היו גבוהים יותר משמעותית בקרב מטופלים בתת-משקל.

מדובר במחקר חד-מרכזי, פרוספקטיבי, להערכת סיבוכים לאחר-ניתוח ב-4,293 משתתפים לאחר ניתוח כללי, עם חציון מעקב של 6.3 שנים. במסגרת המחקר החוקרים בחנו את ההשפעה של משקל הגוף על תחלואה ותמותה לאחר-ניתוח.

מהנתונים עולה כי בקרב מטופלים שמנים תועדה שכיחות גבוהה יותר של מחלות נלוות, סיכון מוגבר לזיהומי פצע, עליה באובדן דם במהלך הניתוח ומשך ניתוח ארוך יותר. באלו בתת-משקל תועד סיכון גבוה עוד יותר לסיבוכים, אם כי בניתוח מתוקן לא תוארו הבדלים משמעותיים. מניתוח רב-משתני עלה כי בחולים עם תת-משקל תועדו תוצאות גרועות יותר (יחס סיכון של 2.1), בעוד שבאלו עם עודף משקל (יחס סיכויים של 0.6) או השמנת-יתר (יחס סיכויים של 0.7) תועדה הישרדותית טובה יותר.

החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים כי ההתייחסות להשמנה כגורם סיכון מג’ורי לניתוח כללי אינה מוצדקת וכי למעשה דווקא החולים בעלי תת-משקל הם אלו בסיכון הגבוה ביותר לסיבוכים מג’וריים לאחר-ניתוח, כולל תמותה ארוכת טווח.

BMC Anesthesiol. 2015;15(112) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה