האם ניתן לזהות את המאפיינים של חולים עם תגובה טובה באופן חריג לטיפול אונקולוגי? (Mayo Clin Proc)

במאמר שפורסם בכתב העת Mayo Clinic Proceedings במהלך חודש נובמבר מדווחים חוקרים כי בעקבות מחקרים שרמזו לנוכחות חולים עם תגובה טובה באופן חריג לטיפולים אונקולוגים מסוימים, הם בחרו לבחון את המאפיינים של חולים אלו ומצאו כי ייתכן ובחלק מהמקרים הללו מדובר בגידולים הגדלים לאט או ממאירויות בעלות רגישות נרחבת לטיפול אונקולוגי.

מטרת החוקרים הייתה לסכם את דיווחי המקרים אודות תגובות חריגות ותגובות טובות באופן יוצא מן הכלל לטיפול אונקולוגי.

הם ערכו חיפוש אחר דיווחי מקרים או תקצירים אודות תגובה חריגה או טובה באופן יוצא מן הכלל לטיפול תרופתי במאגרי PubMed ו-Google Scholar. כל המאמרים נקראו במלואם, כולל ההפניות הרלבנטיות, והחוקרים אספו את המאפיינים הקליניים של חולים עם תגובה חריגה או תגובה טובה באופן יוצא מן הכלל, כולל גיל, סוג הגידול, תרופה, מוטאציות גנטיות, היקף התגובה, משך התגובה, מספר קווי טיפול קודמים, משך התגובה לקו טיפול קודם ומספר החולים שטופלו באופן דומה, במטרה לזהות מקרים חריגים. מחקר זה נערך בין 1 במרץ, 2015, ועד 30 באפריל, 2015.

מבין 489 מאמרים, החוקרים זיהו 32 מקרים של תגובה חריגה. הממאירויות הנפוצות ביותר שתוארו בספרות כללו Renal Cell Carcinoma (סך כולל של 16%) וסרטן דרכי שתן (13%). השימוש בתכשירים ייעודיים היה נפוץ במקרים אלו (81%), בפרט מעכבי מסלול mTOR (סך כולל של 50% מהחולים). חציון משך התגובה בקרב המגיבים עמד על 17.5 חודשים ו-59% מהחולים שרדו עם המשך תגובה או מחלה יציבה. 46% מהחולים קיבלו שני קווי טיפול קודמים, או יותר, כאשר ב-6 מבין 32 מקרים לא דווח על מידע זה.

מספר חוקרים דיווחו על מספר החולים שטופלו באופן דומה לטיפול שניתן לחולים עם תגובה טובה באופן יוצא מן הכלל (12 מבין 32, 38%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בספרות הרפואית ישנם תיאורי מקרים של תגובה חריגה או תגובה טובה באופן יוצא מן הכלל; עם זאת, דיווחים לא-מלאים במקרים אלו עשויים לעמוד בבסיס התגובות הללו.

Mayo Clin Proc. Published online November 3, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה