איזון אינטנסיבי של לחץ הדם מביא לשיפור התוצאות (Lancet)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Lancet, עולה כי איזון אינטנסיבי של לחץ הדם מתחת ליעדים המומלצים כיום הביא להגנה טובה יותר על כלי הדם, בפרט בחולים בסיכון גבוה לסיבוכים קרדיווסקולאריים.

הסקירה כללה 19 מחקרים עם קרוב ל-45,000 משתתפים, בהם תוארו 2,496 אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (ב-14 מחקרים), 1,762 מקרי תמותה מכל-סיבה (19 מחקרים) ו-514 מקרים של מחלת כליות בשלב סופני (8 מחקרים). כל המחקרים היו בתווית פתוחה, עם מעקב ממוצע של 3.8 שנים.

מרבית המחקרים (17) כללו חולים עם יתר לחץ דם קודם ומחלת כלי דם, מחלת כליות, סוכרת, או גורמי סיכון אחרים.

יעדי לחץ דם השתנו במחקרים שונים. מדדי לחץ דם הממוצעים שהושגו בפועל עמדו על 133/76 מ”מ כספית בקבוצות הטיפול האינטנסיבי לעומת 140/81 מ”מ כספית בקבוצות הביקורת.

מ-14 מחקרים עם כ-43,000 משתתפים להערכת אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (2,496 אירועים בסך הכל), איזון אינטנסיבי יותר של לחץ הדם הוביל לירידה של 14% בסיכון בהשוואה למשטרים אינטנסיביים יותר. מ-13 מחקרים עם כ-42,000 חולים, הסיכון לאוטם שריר הלב היה נמוך ב-13% ומ-14 מחקרים עם כ-43,000 משתתפים הסיכון לאירוע מוחי היה נמוך ב-22%.

איזון אינטנסיבי יותר של לחץ הדם הביא גם להפחתת הסיכון לאלבומינוריה והתקדמות רטינופתיה, אם כי תועדה הטרוגניות משמעותית בין המחקרים.

מנגד, לא תועדה ירידה משמעותית עם בשיעורי אי-ספיקת לב או מחלת כליות סופנית עם איזון אינטנסיבי של לחץ הדם. החוקרים גם לא מצאו עדות ברורה להשפעה של איזון אינטנסיבי של לחץ הדם על תמותה קרדיווסקולארית ולא-קרדיווסקולארית.

ההשפעה הגדולה ביותר של איזון אינטנסיבי של לחץ הדם תוארה במחקרים בהם כל החולים סבלו ממחלת כלי דם, מחלת כליות, או סוכרת. במקרים אלו, שיעור האירועים הוסקולאריים המג’וריים בקבוצת הביקורת עמד עלד 2.9% בשנה, בהשוואה ל-0.9% בשנה במחקרים אחרים, והמספר הנדרש לטיפול עמד על 94 במחקרים אלו, לעומת 186 בכל המחקרים האחרים.

שיעור האירועים החריגים לא היה עקבי במחקרים שונים. בשישה מחקרים שדיווחו על אירועים חריגים חמורים (12,265 משתתפים, 491 אירועים), לא תועדו הבדלים ברורים בין קבוצות הטיפול.

מבין חמישה מחקרים שדיווחו על תת לחץ דם חמור, עם כ-10,000 משתתפים, הסיכון היה גבוה כמעט פי שלוש עם איזון אינטנסיבי. איזון אינטנסיבי יותר של לחץ הדם הוביל לשיעור גבוה יותר של סחרחורות.

שיעורי הפסקת הטיפול התרופתי לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות.

Lancet. Published online November 6, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה