האם דיאטה עתירת סוכר ושומן מעלה רמות אינסולין וסיכוי להתפתחות יתר לחץ דם? (מתוך כנס ה-Obesity Week)

רופאים רבים וגם אנשים מן השורה מודעין לכך שתזונה עתירת סוכרים ו/או שומנים אינה בריאה, אך מחקר חדש מקשר בין מספר נקודות נוספות, עם הדגמת קשר בין הרגלי התזונה ובין עליה בסיכוי לרמות אינסולין גבוהות, שמצידן קשורות בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם והיפרטרופיה של חדר שמאל, כך מדווחים חוקרים ממחקר REGARDS (Reasons for Geographic and Racial Differences in Stroke).

החוקרים בחנו את הנתונים אודות קרוב ל-15,000 משתתפים ללא-סוכרת במחקר REGARDS מחקר תצפיתי הכולל מבוגרים מעל גיל 45 שנים, שהתגוררו ב-1855 מחוזות ברחבי ארצות הברית.

שאלון Block 98 Food Frequency Questionnaire שימש להערכת חמישה סוגי דיאטה: דיאטת נוחות (עתירה באוכל סיני, מקסיקני ומשלוחים), צמחית (עתירת פירות וירקות), מתוקים/שומנים (עתירת קינוחים מתוקים, לחם וממתקים), דרומית (עתירת מזון מטוגן, ביצים ומשקאות ממותקי-סוכר כמו תה) ואלכוהול/סלט (עתירת יין, משקאות אלכוהוליים ורטבי סלט).

לאחר שהוציאו מניתוח הנתונים משתתפים עם צריכת אלכוהול רבה ואלו עם נתונים חסרים, החוקרים הצליחו לאסוף נתונים אודות 13,528 משתתפים. הגיל הממוצע עמד על 64.5 שנים ומדד מסת הגוף הממוצע עמד על 28.4.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין דפוס התזונה ובין הסיכוי לרמות אינסולין גבוהות בצום, לאחר תקנון למשתנים. הם גם התבססו על אותה שיטה להערכת הקשר בין חמישון אינסולין ובין יתר לחץ דם או היפרטרופיה של חדר שמאל.

משתתפים בקטגורית דיאטת שומנים/מתוקים או דיאטה דרומית צרכו כמות פחמימות רבה יותר, עם סיכוי גבוה יותר לרמות אינסולין גבוהות. מנגד, במשתתפים בקטגורית דיאטה צמחית או אלכוהול/סלט תועד סיכוי נמוך יותר לרמות אינסולין גבוהות.

בקרב משתתפים בחמישון העליון של רמות אינסולין בצום תועד סיכוי גבוה פי 3.4 ליתר לחץ דם, בהשוואה למשתתפים בחמישון התחתון של רמות אינסולין בצום (יחס סיכויים של 3.4). בדומה, בקרב משתתפים בחמישון העליון של רמות אינסולין בצום תועד עליה של כמעט פי שלוש בסיכון להיפרטרופיה של חדר שמאל (יחס סיכויים של 2.77).

מתוך כנס ה-Obesity Week

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה