שיעור של 68% מהמאושפזים בבתי החולים הפסיכיאטריים בישראל הביעו שביעות רצון כללית גבוהה בסקר חווית המטופל שערך משה”ב (הודעת משה”ב)

הודעת משרד הבריאות

משרד הבריאות הוביל בחציון הראשון של שנת 2015 את סקר חווית המטופל הלאומי בבתי החולים הפסיכיאטריים. הסקר הינו חלק מתוכנית רחבה של סקרי חווית המטופל במערכת הבריאות כאשר הסקר הראשון שבוצע במחלקות האשפוז בבתי חולים הכלליים פורסם בפברואר 2015. סקר חווית המטופל בבתי החולים הפסיכיאטריים נערך בפעם הראשונה בישראל, במהלך זה מצטרפת ישראל למדינות המערביות בהם מבוצעים סקרי חווית המטופל כבר מספר שנים. הסקר יבוצע מעתה אחת לשנתיים ויכלול את כל בתי החולים הפסיכיאטריים.

בין המטרות המרכזיות של הסקר שנערך: הטמעת סטנדרט של איכות השירות במערכת הבריאות בישראל תוך יצירת תרבות ארגונית של מדידה רציפה ושיקוף המידע לציבור, איתור נושאים לשיפור השירות הן ברמת מערכת הבריאות והן ברמת בית חולים, העצמת המטופל במפגש עם מערכת הבריאות ומתן כלים לקבלת החלטות.

אוכלוסיית המחקר כללה 835 מטופלים מעל גיל 18 המאושפזים למעלה משבועיים ונמצאים לקראת שחרור. נסקרו מטופלים מ10 מרכזים לבריאות הנפש בישראל (ממשלתיים וקופת חולים כללית, ללא מחלקות פסיכיאטריה בבתי חולים כלליים). הסקר נערך בין החודשים ינואר מאי 2015, כראיונות פנים אל פנים עם המטופלים במחלקות פתוחות וסגורות (ללא מחלקות נוער). אחוז ההיענות עמד על 76%. הסקר בוצע בארבע שפות לפי העדפת המטופל. השאלון הכיל כ40 שאלות מעולמות תוכן שונים (יחס, מידע, רצף טיפול, העצמת המטופל ועוד). 52% מהמטופלים היו מאושפזים בבתי החולים בפסיכיאטריים למעלה מ3 פעמים בעבר. 70% מהמטופלים אושפזו בהסכמה.

68% מהמטופלים דירגו את שביעות הרצון הכללית שלהם מהאשפוז בציונים 8-10, ואילו 16% היו מאוד לא מרוצים ודירוגו את השאלה בציונים 1-5.

מצורפים הציונים של עולמות התוכן השונים שנסקרו:

החוזקות של בתי החולים הפסיכיאטריים, כפי שעולות בסקר,  הן יחס הצוות למטופלים (אחיות, רופאים), התייחסות לשאלות ולחששות והרגשת המטופלים שהצוות המטפל מאמין ביכולתם להשתקם ועושה הכל כדי לעזור להם.

86% מהמטופלים דיווחו על רמה גבוהה או גבוהה מאד של טיפול האחיות והרופאים במחלקה. 

93% סבורים שהרופאים והאחיות התייחסו אליהם בכבוד. 92% מהמטופלים מרגישים שהצוות מאמין ביכולתם להשתקם.

מתן מידע ובהירות ההסברים הוא אחד האתגרים שעולים מהסקר. 42% מהמטופלים לא הבינו באופן מלא את תוכנית הטיפול שלהם כש15% מרגישים שלא הבינו כלל את תוכנית הטיפול שלהם. רבע מהמטופלים הרגישו שלא שיתפו אותם באפשרויות הטיפוליות כלל. רבע מהמטופלים מרגישים שלא הבינו את ההסברים של הרופאים והאחיות על הטיפול והתרופות.

אתגר נוסף הוא מחסור בפעילויות בעיקר אחר הצהריים ובסופי שבוע. 60% מהמטופלים מרגישים שלא היו מספיק פעילויות זמינות עבורם אחר הצהריים ובסופי שבוע. השאלה קיבלה את הציון הנמוך ביותר בסקר. תהליך השחרור גם עולה כאתגר מרכזי כאשר רק שני שליש מהמטופלים יודעים מה השלב הבא בטיפול לאחר השחרור שלהם, 57% מרגישים שהתוכנית הטיפולית ותהליך השיקום מתאימים לצרכים שלהם באופן מלא ו61% חושבים שלא הסבירו להם על הזכויות שלהם לאחר השחרור באופן מלא.

מדד התנאים הפיסיים מקבל ציונים גבוהים עם 78% מרוצים. 80% מרוצים מנוחות החדר, מהשקט בשעות הלילה ומרמת הניקיון במחלקה. האוכל נתפס כחולשה כש40% מהמטופלים לא שבעי רצון מהאוכל המוגש.

בבחינת הגורמים המשפיעים על השונות בשביעות הרצון המטופלים השונים, נמצא במודל רב משתני כי לטיפול בכפייה השפעה קריטית על החוויה הכוללת. ציון שביעות הרצון הכללי של מטופלים בכפייה הוא 58% מרוצים אל מול 72% בקרב מטופלים שלא טופלו בכפייה במהלך האשפוז. שיעור המטופלים שטופלו בכפייה עומד על 28% וכולל מטופלים שנקשרו או ששהו בחדרי בידוד. מטופלים שזהו האשפוז הראשון שלהם מרוצים יותר בהשוואה ליתר המטופלים ברוב המדדים. נשים שבעות רצון יותר מגברים (73% אל מול 65%). ברוב הפרמטרים שנבדקו בתי החולים הקטנים מקבלים ציונים גבוהים יותר. המטופלים במחלקות פתוחות מרוצים יותר בהשוואה למטופלים במחלקות סגורות.

משך האשפוז שנתפס כסביר בעיני המטופלים עומד על חציון של 33 ימי אשפוז.

ממצאי הסקר הועברו להנהלת משרד הבריאות והנהלות בתי החולים, המשרד מתכוון ללמוד את הנקודות המרכזיות שהועלו ולפעול לשיפורן . 

כמו כן, בכוונת משרד הבריאות לפרסם דו”ח נוסף עד לסוף השנה. 

הערת המערכת: תוצאות מפתיעות לטובה לאור הפירסומים שהיו בשנים האחרונות על התנאים הקשים בבתי החולים הפסיכיאטריים. יש לקוות שהם מצביעים על מגמת שיפור אמיתית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה