דיאטה דלת-שומן אינה עדיפה על סוגי דיאטות אחרות (Lancet Diabetes Endocrinol)

דיאטה דלת-שומן אינה יעילה יותר מדיאטות אחרות במטרה להביא לירידה במשקל בטווח הארוך, והחוקרים שהשלימו מטה-אנליזה בנושא קובעים כי בהנחיות התזונתיות יש להפסיק להמליץ על דיאטה דלת שומן כהתערבות יעילה להפחתת משקל. ממצאי הסקירה החדשה פורסמו בכתב העת Lancet: Diabetes & Endocrinology במהלך חודש אוקטובר.

הסקירה כללה 53 מחקרים אקראיים ומבוקרים הן להערכת הפחתת משקל והן למטרות אחרות, כמו גם מחקרים להערכת שמירה על המשקל. בסיכומו של דבר, הסקירה כללה 68,128 מבוגרים.

סוגי דיאטה דלת שומן שנכללו בסקירה נעו בין דיאטה דלה מאוד בשומן (עד 10% מקלוריות משומן) ועד יעדים מתונים יותר של דיאטה בה שומנים מהווים עד 30% מהקלוריות. סוגי דיאטה אחרים כללו צריכת שומן רבה יותר ונעו בין דיאטה רגילה, דרך דיאטה דלת-פחמימות ועד דיאטות אחרות בעלות תכולת שומנים בינונית עד גבוהה.

עצימות ההתערבות התזונתית השתנתה בין מחקרים שונים, מהתערבויות שהתבססו על עלונים או הוראות שניתנו בתחילת המחקר בלבד ועד תכנית מורכבת שכללה ייעוץ, פגישות קבועות עם דיאטניות, יומני תזונה ושיעורי בישול.

מרבית המחקרים נערכו בצפון אמריקה (37) וארכה כשנה אחת (27 מחקרים). בכלל המשתתפים יחדיו, המשתתפים דיווחו על ירידה ממוצעת של 2.71 ק”ג במשקל הגוף תחת דיאטה מכל-סיג לאחר חציון מעקב של שנה אחת. הירידה הממוצעת במשקל הגוף במחקרים שנועדו לבחון ירידה במשקל עמדה על 3.75 ק”ג.

החוקרים לא זיהו הבדלים בין דיאטה דלת שומן ודיאטה עם תכולת שומן גבוהה יותר, כאשר בחנו את הנתונים מכל המחקרים להערכת ירידה במשקל, אם כי תוארה הטרוגניות משמעותית בין המחקרים.

במחקרים שלא בחנו ירידה במשקל ומחקרים שבחנו שמירה על המשקל, החוקרים מצאו כי התערבויות דלות-שומן לעומת עתירות יותר בשומן השפיעו באופן דומה על הירידה במשקל, וכי דיאטה דלת-שומן הובילה לירידה גדולה יותר במשקל רק בהשוואה לדיאטה רגילה. במחקרים להערכת ירידה במשקל, התערבויות להפחתת משקל עם תכולת שומן גבוהה יותר הובילו לירידה גדולה יותר במשקל הגוף, בהשוואה להתערבויות דלות שומן, כאשר ההבדל בצריכת הקלוריות משומנים בין הקבוצות עלה על 5% וכאשר ההבדל בריכוז טריגליצרידים בדם בין שתי ההתערבויות עמד על לפחות 0.06 מילימול לליטר.

מהממצאים עולה כי ההשפעה ארוכת הטווח של דיאטה דלת-שומן על משקל הגוף תלויה בעצימות ההתערבות בקבוצת ההשוואה. בהשוואה להתערבויות תזונתיות בעצימות דומה, העדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים אינן תומכות בדיאטה דלת שומן על-פני התערבויות תזונתיות אחרות לירידה ארוכת טווח במשקל הגוף.

Lancet Diabetes Endocrinol 2015. Published online October 30, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה