האם תוספי וויטמין D בהיריון משפרים מסת עצם באם וביילוד ? (מתוך כנס ה-American Society for Bone and Mineral Research)

מנתונים מוקדמים ממחקר MAVIDOS (Maternal Vitamin D Osteoporosis Study) באנגליה עולה כי נטילת תוספי וויטמין D במהלך ההיריון עשויה לעצור את ההידרדרות במסת העצם בנשים בין דצמבר עד פברואר ועשויה להביא לעליה במסת העצם בתינוקות שנולדו בתקופה זו. מנגד, ממחקר נלווה מדנמרק עולה כי נטילת תוספים אלו לא הביאה לשיפור בבריאות העצם בנשים הרות או ביילודים שלהן, ויתרה מזאת, תוספי וויטמין D במינון גבוה החלישו את עצם הירך באימהות.

במחקר MAVIDOS נכללו 1,149 נשים מסאות’המפטון, שפילד ואוקספורד, כאשר נשים עם ריכוז וויטמין D בטווח 25-100 ננמול לליטר חולקו באקראי לטיפול בתוספת Cholecalficerol במינון 1,000 יחידות או פלסבו. בשבוע 34 להריון, ב-83% מהנשים בקבוצת ההתערבות לעומת 37% מהנשים בקבוצת הפלסבו תועדו רמות וויטמין D מספקות (50 ננומול לליטר ומעלה).

327 יילודים נולדו לאימהות בקבוצת הפלסבו ו-328 יילודים שנולדו לאימהות בקבוצת הטיפול השלימו בדיקות DEXA. תכולת המינראלים בעצם בצאצאים הייתה דומה ביילודים לאימהות שנטלו תוספי וויטמין D ואימהות שנטלו פלסבו. לפיכך התוצא העיקרי של המחקר היה שלילי.

עם זאת, ביילודים שנולדו בחודשי החורף לאימהות שנטלו Cholecalciferol תועדה תכילת מינראלים של העצם בכלל הגוף שהיא גבוהה יותרבהשוואה ליילודים לאימהות שנטלו פלסבו. ממצאים אלו עשויים להיות חשובים מאוד לבריאות הציבור.

במחקר מדנמרק חולקו  באקראי 193 נשים בריאות שתכננו להרות, עם רמות וויטמין D נמוכות מ-50 ננומול לליטר. המשתתפות חולקו לטיפול בפלסבו או במינון נמוך או גבוה של וויטמין D.

90 נשים ילדו בהצלחה ובעת הלידה, רמות וויטמין D בדם עמדו על 118 ננומולר לליטר, 98 ננומול לליטר ו-60 ננומול לליטר בקרב נשים שטופלו במינון גבוה, מינון נמוך וללא תוספי וויטמין D, בהתאמה.

בצוואר הירך, צפיפות המינראלים של  העצם ירדה ב-4.8% יותר בנשים שטופלו בתוספי וויטמין D במינון גבוה, בהשוואה לנשים שטופלו בפלסבו. מנגד, בחלק האמצעי של האמה, צפיפות  המינראלים של העצם עלתה ב-0.6% יותר בקבוצת הטיפול בתוספי וויטמין D במינון גבוה, בהשוואה לנשים שטופלו בפלסבו.

החוקרים עדיין לא קבעו מה הסיבה להבדלים אלו. הם מוסיפים כי לא זוה שיפור משמעותי בסמני העצם ביילודים שנולדו לאימהות שנטלו תוספי וויטמין D.

מתוך כנס ה-American Society for Bone and Mineral Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה