התקנים לסגירת אוזנית הפרוזדור השמאלי ונוגדי-קרישה פומיים חדשים בהשוואה לקומדין למניעת אירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם (Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology עולה כי נוגדי-קרישה פומיים חדשים עדיפים על קומדין במניעת אירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים, שאינו על-רקע מחלת מסתם. התועלת הנ”ל תוארה גם בקשישים . התקני DEVICE, המשמשים לאטימת אוזנית הפרוזדור השמאלי,  מהווים חלופה לא-נחותה לקומדין למניעת אירועים מוחיים, אך נדרש משנה זהירות לאור סוגיות הנוגעות לבטיחות ההתקנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם הינה הפרעת הקצב הנפוצה ביותר. בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם קיים סיכון מוגבר לאירועים מוחיים ולכן כעת נבחנה היעילות והבטיחות של גישות שונות למניעת הסיבוך המג’ורי.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרים האלקטרוניים אחר מחקרים אקראיים ומבוקרים בשלב III. הקבוצות כללו טיפול בנוגדי-קרישה פומיים חדשים, התקן DEVICE וקומדין. תוצאי היעילות כללו אירועים מוחיים ותסחיפים סיסטמיים ותמותה מכל-סיבה. תוצא הבטיחות כלל דימום מג’ורי וסיבוכים על-רקע הפרוצדורה. החוקרים השלימו גם ניתוח לפי תתי-קבוצות של משתתפים מבוגרים.

שבעה מחקרים אקראיים ומבוקרים נכללו בסקירה וכללו 73,978 משתתפים.

החוקרים זיהו הבדל משמעותי לטובת נוגדי הקרישה הפומיים החדשים מבחינת תסחיפים סיסטמיים (יחס סיכויים של 0.84, p=0.01), תמותה מכל-סיבה (יחס סיכויים של 0.89, p<0.001), ותוצאי בטיחות (יחס סיכויים של 0.79, p=0.026), בהשוואה לקומדין. לא תוארו הבדלים בין התקני DEVICE ובין קומדין מבחינת תוצאי היעילות; עם זאת, התקני DEVICE לוו בשיעור סיבוכים גבוה יותר (יחס סיכויים של 1.85, p=0.012).

בקשישים (שישה מחקרים אקראיים ומבוקרים, 30,699 משתתפים), תוארה נטיה לטובת תסחיפים סיטסמיים עם נוגדי-קרישה פומיים חדשים, בהשוואה לקומדין (יחס סיכויים של 0.77, p<=0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי נוגדי-קרישה פומיים חדשים עדיפים על קומדין במניעת אירועים מוחיים באוכלוסיית חולים זו, עם יתרון גם בקשישים. התקני DEVICE מהווים חלופה לא-נחותה לקומדין במניעת אירועים מוחיים.

Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology. 2015; 8: 1057-1064

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה