טיפול באספירין לאחר אבחנת סרטן מעי גס ורקטום מביא לשיפור הישרדותי (Gut)

במאמר שפורסם בכתב העת Gut מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי טיפול באספירין לאחר אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום עשוי להביא לשיפור הישרדותי, אך לא תועדה תועלת דומה עם טיפול בתרופה לפני האבחנה של המחלה הממארת.

במסגרת מטה האנליזה הנוכחית ביקשו החוקרים לבחון באופן שיטתי את התועלת ההישרדותית של אספירין וטיפול לפני או לאחר אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים זיהו את המאמרים הרלבנטיים לאחר חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Database עד מאי 2014. שני חוקרים אספו את הנתונים באופן בלתי-תלוי.

שבעה מחקרים להערכת טיפול באספירין לאחר-אבחנה ושבעה מחקרים על טיפול באספירין לפני-אבחנה נכללו בסקירה. התועלת ההישרדותית הכוללת על-רקע טיפול באספירין לאחר-אבחנה לוותה ביחס סיכון של 084.. השפעה זו תועדה הן עם סרטן מעי גס והן עם סרטן רקטאלי. פרט לכך, התועלת ההישרדותית של טיפול באספירין לאחר אבחנה הייתה מוגבלת לחולים עם צביעה חיובית ל-PTGS2 (Prostaglandin Endoperoxidase Sythase 2, הקרוי גם COX-2)  (יחס סיכון של 0.65) ועם גידולים עם מוטאציות ב-PIK3CA (יחס סיכון של 0.58). הטיפול באספירין לאחר האבחנה לא נקשר עם תמותה ספציפית לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 0.77,  רווח ברך סמך חוצה את אחד).

החוקרים לא מצאו עדות לקשר בין טיפול באספירין לאחר האבחנה ובין תמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 1.01) או תמותה ספציפית לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 0.93).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו מספקים עדות נוספת לשיפור בשיעורי ההישרדות של סרטן מעי גס ורקטום עם טיפול באספירין לאחר האבחנה, בפרט בחולים עם ביטוי חיובי ל-PTGS2 וגידולים עם מוטאציות ב-PIK3CA.

Gut. 2015;64(9):1419-1425

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה