האם ייתכן מעבר של מחלת אלצהיימר מאדם לאדם? (Nature)

במאמר שפורסם בכתב העת Nature כותבים חוקרים על נתונים חדשים מהם עולה אפשרות למעבר של מחלת אלצהיימר מאדם לאדם באמצעות פרוצדוורת כירורגיות. הם מדווחים כל תוצאות בדיקות לאחר המוות של שמונה נבדקים צעירים או בגיל העמידה עם מחלת פריונים בהם זוהו גם חלבוני עמילואיד האופיינים למחלת אלצהיימר. לדבריהם, מדובר בפתולוגיה נדירה בטווח גילאים זה ובאף אחד מהנבדקים לא זוהו מוטאציות הקשורות בהופעה מוקדמת של מחלת אלצהיימר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למעלה ממאתיים חולים ברחבי העולם פיתחו את מחלת CJD (Creutzfeldt-Jakob Disease) כתוצאה מטיפול, בעיקר בילדות, בהורמון גדילה מזוהם בפריונים שמקורו בהיפופיזה של אנשים שהלכו לעולמם. למרות שטיפולים אלו פסקו בשנת 1985, עדיין יש מקרים של CJD יאטרוגני בשל תקופות הדגירה הממושכות של זיהומי פריונים באדם.

באופן מפתיע, ממחקר להערכת בדיקות לאחר המוות של שמונה חולים עם אבחנה של CJD יאטרוגני, כולם בגילאי 36-51 שנים, בארבעה זוהו חלבוני עמילואיד ביתא בדרגה בינונית-עד-חמורה בחומר האפור. משקעי עמילואיד-ביתא בחומר האפור היו דומים לאלו האופייניים למחלת אלצהיימר ומשקעי עמילואיד ביתא בדפנות כלי הדם היו אופייניים לאנגיופתיה מוחית על-רקע עמילואיד, ללא חפיפה באתרי שקיעת חלבוני פריונים.

כאמור, באף אחד מהחולים לא זוהו מוטאציות פתוגניות, דוגמת APOE ε4 או אללים אחרים בסיכון גבוה, הקשורים עם הופעה מוקדמת של מחלת אלצהיימר.

בבדיקת סדרה של 116 חולים עם מחלות פריונים אחרות ממחקר עוקבה פרוספטקיבי אחר זיהו החוקרים פתולוגיה מינימאלית או שלא מצאו כל עדות למשקעי עמילואיד ביתא במקרים בטווח גילאים דומה, או מבוגרים בעשר שנים, ללא אללי APOE ε4 בסיכון. החוקרים בחנו גם את בלוטות ההיפופיזה מנבדקים עם פתולוגיה של עמילואיד ביתא וזיהו משקעי עמילואיד ביתא משמעותיים במקרים רבים.

השקיעה הבולטת של עמילואיד ביתא בפרנכימה ובכלי דם בנבדקים צעירים אלו עם CJD יאטרוגני, בניגוד לחולים עם מחלות פריונים אחרות וביקורות באוכלוסיה, מתאימה להעברה יאטרוגנית של פתולוגיית עמילואיד ביתא, בנוסף ל-CJD, ומעלה אפשרות כי חשיפה של נבדקים בריאים למרכיבים אלו עלולה להביא לעליה בסיכון להתפתחות מחלת אלצהיימר יאטרוגנית ואנגיופתיה מוחית על-רקע עמילואיד.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון אם דרכי הדבקה יאטרוגניות מוכרות של פריונים עשויות להיות רלבנטיות גם למשקעי עמילואיד ביתא  ומחלות נוירו-דגנרטיביות אחרות.

Nature. 2015;525:247-250

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה