עיכוב בטיפול מוביל למקרי תמותה עקב אלח-דם על-רקע הריון (Obstet Gynecol)

תמותה אימהית עקב אלח דם על-רקע היריון אינה נפוצה בארצות הברית, אך המקרים המעטים ניתנים למניעה עם אבחנה טובה יותר של אלח-דם מוקדם, טיפול אנטיביוטי מוקדם והגברת הטיפול לפי הצורך, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות מקרי תמותה אימהית ממאגר Michigan Department of Community Health בין השנים 1999-2006 וכללו מקרי תמותה במהלך ההיריון ועד 42 ימים לאחר הלידה.

תמותה אימהית עקב אלח-דם הוגדרה על-פי תעודת הפטירה כגורם לתמותה, קביעת אלח-דם כגורם לתמותה על-פי ועדה ייעודית או זיהוי גורם ספציפי לזיהום שהוביל לכשל איברים בהתאם להגדרו המקובלות בארצות הברית לאלח דם חמור.

שיעור מקרי תמותה אימהית עקב אלח דם עמד על 2.1 ל-100,000 לידות חי. כאשר החוקרים הוסיפו אלח דם כתורם לתמותה (תמותה מסיבה אחרת אך בה אלח-דם היווה גורם תורם), השיעור עלה ל-2.9 ל-100,000.

בקרב 12 נשים שפנו לבית החולים עם אלח-דם, בתשע תועדה חריגה אחת לפחות במדדים החיוניים, כולל קצב לב מעל 120 פעימות לדקה,קצב נשימה של מעל 30 נשימות לדקה, לחץ דם סיסטולי נמוך מ-90 מ”מ כספית וריוויון חמצן בדם פריפרי של פחות מ-95% באוויר חדר. עם זאת, רק ב-2 מבין 11 נשים עם אלח דם תועד חום בקבלה, ובשלוש נשים לא התפתח חום במהלך האשפוז.

ב-15 מהמקרים בהם הנשים קיבלו בבית החולים טיפול לאלח דם, ב-11 מקרים הנשים טופלו תחילה באנטיביוטיקה שלא סיפקה כיסוי מספק על-פי מצבן הרפואי. בנוסף, בשתי נשים לא ניתן היה לקבוע אם ניתן טיפול אנטיביוטי הולם.

מבין 15 הנשים שטופלו לאלח-דם בבית החולים, בשמונה מקרים תועד עיכוב בהגברת הטיפול, כאשר בחמישה מקרים הוגבר הטיפול כנדרש.

שבע הנשים עם אלח דם שלא טופלו בבית החולים, הלכו לעולמן בביתן או שמותן נקבעה בהגעתן לבית החולים. החוקרים לא הצליחו לקבוע אם נשים אלו פנו לקבלת טיפול רפואי בטרם מותן.

מהנתונים עולה כי יש לשקול אפשרות של אלח-דם אימהי בנשים במצב קריטי, גם בהעדר עליית חום; מומלץ טיפול אנטיביוטי הולם במקרים אלו והתייעצות עם המומחים בתחום במקרים של הפרעה בסמינים החיוניים או חוסר תגובה לטיפול; יש לעקוב בהדיקות אחר מצבים בהם חלו שינויים בסימנים החיוניים ובמקרים של הפרעה חמורה בסימנים החיוניים יש להגביר את הטיפול הרפואי. כמו כן, יש להקפיד על מדידה נכונה של סימנים חיוניים במרווחים סדירים, בהתאם למצב האם.

Obstet Gynecol. 2015;126:747-752

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה