ממצאים חדשים תומכים בטיפול בנזעי חשמל להקלה על דיכאון בקשישים (מתוך כנס מטעם ה-ECNP)

נתונים מעודכנים ממחקר PRIDE (Prolonging Remission in Depressed Elderly) תומכים בשימוש בהצבת אלקטרודה חד צדדית מימין וגירוי קצר מאוד כאמצעי הטוב יותר להשגת תגובה מהירה, ואף הפוגה, בתוך שבוע ממתן שלושה מחזורי טיפול בנזעי חשמל בחולים גריאטרים עם דיכאון מג’ורי. הממצאים הוצגו במהלך הכנס השנתי ה-28 מטעם ה-ECNP (European College of Neuropsychopharmacology).

148 חולים בשלב 1 נכנסו להפוגה לאחר טיפול תלת-שבועי בנזעי חשמל, בשילוב עם Venlafaxine במינון מטרה של 225 מ”ג ליום.

בתחילת המחקר, החולים היו בגיל ממוצע של 70 שנים, עם מדד HRSD24 (Hamilton Rating Scale for Depression) שעמד בממוצע על 31 נקודות, סימן לכך שהיו חולים מאוד. מנגד, רק 11% מהמשתתפים במחקר היו פסיכוטיים, שיעור נמוך יחסית עבור מחקר להערכת דיכאון מג’ורי.

הקריטריונים לתגובה דרשו ירידה של 50% במדד HRSD24, בעוד שלהפוגה נדרשה ירידה של 10 נקודות ומעלה בשתי מדידות HRSD24 חוזרות.

בתום השלב הראשון שיעורי ההפוגה עמדו על 26%, כאשר ב-10% מהמשתתפים לא תועדה הישנות, ו-28% פרשו מהמחקר.

מבחינה מספרית, מדד HRSD24 ירד לכ-6 נקודות בתום השלב הראשון, ממדד בסיסי של 31 נקודות בתחילת המחקר ולכן מדובר בשיפור משמעותי ודרמטי בחולים אלו. גם כאשר החוקרים בחנו את הנתונים בקרב אלו ללא הישנות ואלו שפרשו מהמחקר, הם מצאו כי במרבית המקרים הייתה תועלת לטיפול בנזעי חשמל, גם כאשר לא ענו על הקריטריונים הקפדניים להפוגה או תגובה.

התגובה לטיפול הייתה מהירה מאוד: ב-10% מאלו שהגיבו לטיפול נרשמה ירידה של 50% במדד HRSD24 לאחר הטיפול הראשון. ב-28% מהמגיבים תועדה ירידה דומה של 50% במדד HSRD24 לאחר הטיפול השני ועד לסוף השבוע, ב-40% נרשמה ירידה של 50% במדד HRSD24.

ב-8% מהמשתתפים במדגם תועדה הפוגה לפי הקריטריונים שהוגדרו לאחר שני טיפולים וב-18% תועדה הפוגה לאחר שלושה מחזורי טיפול. מדובר בתת-קבוצה של חולים שהיו חולים מאוד למשך פרק זמן ארוך, בהם חל שיפור ניכר לאחר שבוע אחד של טיפול בנזעי חשמל.

כצפוי, קבוצה קטנה של חולים פסיכוטיים הגיבה אף טוב יותר לטיפול בנזעי חשמל, בהשוואה לחולים לא-פסיכוטיים, ממצא שתואר רבות בעבר.

מספר מחזורי הטיפול בנזעי חשמל הנדרש לתגובה עמד בממוצע על 7.3 טיפולים, אך ב-20% מהחולים תועדה הפוגה בתסמינים בתוך פחות מארבעה מחזורי טיפול, וב-75% תועדה הפוגה בתוך שלושה שבועות. אעפ”י כן, החוקרים מזהירים כי חלק מהחולים נדרשים לטיפולים ממושכים יותר בנזעי חשמל.

בתחילת המחקר, בלמעלה מ-22% מהחולים תועדו מדדים גבוהים בהערכת אובדנות, כפי שנקבע לפי השאלה השלילית במדד HRSD24. עם זאת, עד לתום המחקר, בקרוב ל-85% מהחולים אותו מדד היה אפסי, כלומר, אין סיכון לאובדנות במרבית המשתתפים במחקר.

לסיכום, טיפול בנזעי חשמל לצד ימין בלבד הינו טיפול אפשרי להקלה על דיכאון בקשישים, עם השפעה מהירה, כולל על מחשבות אובדניות.

מתוך כנס מטעם ה-ECNP

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה