נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים מפחיתים את הסיכון לממאירות מעי גס בהיקף דומה לאספירין (Ann Intern Med)

מנתונים חדשים עולה כי נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים (NSAID או Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs) עשויים להפחית את הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, בהיקף דומה לטיפול באספירין, אם כי בשני המקרים נדרש טיפול ממושך למשך מספר שנים בכדי להדגים תועלת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סקירה מקיפה שפורסמה לאחרונה קבעה כי דרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע את השימוש האופטימאלי באספירין למניעת מחלות ממאירות. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין טיפול באספירין במינון נמוך או נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים אחרים ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

מדובר במחקר מבוסס-אוכלוסיה, מבוקר-פלסבו, שנערך בצפון דנמרק וכלל מטופלים עם אבחנה ראשונה של סרטן מעי גס ורקטום בין 1994-2011. מנתונים אודות הטיפול התרופתי, מחלות רקע והיסטוריה של בדיקות קולנוסקופיה נאספו מהרשומות הרפואיות. הטיפול באספירין במינון נמוך (75-150 מ”ג) ו-NSAID הוגדרו לפי סוג, מינון משוער, משך ועקביות הטיפול.

בקרב 10,280 חולים בקבוצת המקרים ו-102,800 ביקורות, יחסי הסיכויים המתוקנים לסרטן מעי גס ורקטום עם טיפול אי-פעם (שני מרשמים ומעלה) באספירין במינון נמוך ו-NSAID אחרים עמד על 1.03 ו-0.94, בהתאמה. טיפול ארוך-טווח רציף (חמש שנים ומעלה) באספירין במינון נמוך לווה בירידה של 27% בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכויים של 0.73), בעוד שיחס הסיכויים הכולל לטיפול ארוך-טווח מצטבר (רציף או לא-רציף) היה כמעט אחיד.

הטיפול בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים לווה בירידה משמעותית בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, בפרט עם שימוש ארוך-טווח, בעצימות גבוהה (מינון יומי ממוצע מוגדר של 0.3 ומעלה) של תכשירים בעלי סלקטיביות רבה לאנזים COX-2 (יחס סיכויים של 0.57).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול רציף וארוך-טווח באספירין במינון נמוך וטיפול ממושך ב-NSAID שאינם אספירין לווה בסיכון מופחת לסרטן מעי גס ורקטום.

Ann Intern Med. Published online August 24, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה