השוואת התערבויות שונות לעידוד היגיינת ידיים בבית החולים (BMJ)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על ממצאי סקירה חדשה, מהם עולה כי עידוד היגיינת ידיים במסגרת קמפיין WHO-5 (World Health Organization) נמצא יעיל בשיפור ההיענות בקרב עובדים במערכת הבריאות. תוספת קביעת יעדים, תמריצים ואחריות עשויוה להוביל לשיפור נוסף בשיעורי ההקפדה על היגיינת ידיים.

מטרת הסקירה הייתה לבחון את התועלת היחסית של קמפיין WHO-5 והתערבויות אחרות לעידוד היגיינת ידיים בקרב אנשי צצות רפואי בבתי חולים ולסכם את המידע הקיים בנוגע לניצול משאבים. לשם כך ערכו החוקרים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, לאחר חיפוש במאגרי Medline, Embase, CINAHL, NHS Economic Evaluation Database, NHS Centre for Reviews and Dissemination, Cochrane Library ו-EPOC Register.

הסקירה כללה מחקרים אקראיים ומבוקרים, מחקרים לא-אקראיים, מחקרים מבוקרים לפני-אחרי וסדרות מחקרים שבחנו התערבויות לשיפור ההיענות להיגיינת ידיים בקרב אנשי צוות רפואי בבתי חולים והעריכו את ההיענות או מדדים הולמים אחרים שענו על הקריטריונים המוגדרים.

מבין 3,639 מחקרים, 41 ענו על הקריטריונים להכללה בסקירה (שישה מחקרים אקראיים ומבוקרים, 32 סדרות , מחקר אחד לא-אקראי ושני מחקרים מבוקרים לפני-אחרי). מטה-אנליזה של שני מחקרים אקראיים מבוקרים מצאה כי תוספת קביעת יעדים ל-WHO-5 לוותה בשיפור ההיענות (יחס סיכויים של 1.35). מבין 22 השוואות, ב-18 הודגמה עליה הדרגתית בשיעורי ההיענות עם היגיינת ידיים, ובכולם למעט בארבעה הודגמה נטיה לעליה בהיענות לאחר ההתערבות.

מהנתונים עלתה אי-ודאות משמעותית באשר לתועלת היחסית של ההתערבויות, אך למרות זאת יש עדויות כי WHO-5 הינה גישה יעילה וכי ניתן לשפר את היעילות עוד יותר עם התערבויות נוספות דוגמת קביעת יעדים, מתן תמריצים וקבלת אחרית.

19 מחקרים דיווחו על תוצאים קליניים; הנתונים ממחקרים אלו היו עקביים והביאו לירידה משמעותית בשיעור הזיהומים עקב שיפור היגיינת ידיים בחלק מהפתוגנים החשובים בבתי חולים, אך לא בכולם.

העלויות המדווחות של ההתערבויות נעו בין 225 דולרים ועד 4,669 דולרים לכל 1,000 ימי מיטות.

BMJ

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה