האם טיפול בחומצות שומן אומגה שלוש מונע אירועי פסיכוזה? (Nat Commun.)

רוקחת

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Nature Communications, עולה כי במתבגרים ובמבוגרים צעירים בסיכון גבוה לפסיכוזה חלה ירידה משמעותית בהתקדמות להפרעה פסיכוטית שבעה שנים לאחר התערבות קצרה, בת 12 שבועות, שכללה טיפול בחומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי-רוויות, בהשוואה לקבוצה שטופלה בפלסבו.

מדגם המחקר כלל 81 משתתפים, בגיל ממוצע של 16.5 שנים, שהוגדרו כבעלי סיכון אולטרה-גבוה לפסיכוזה וטופלו במשך 12 שבועות בתוספים יומיים של קפסולות שמן דגים, או קפסולות פלסבו במראה דומה ובטעם לטיפול הפעיל (41 משתתפים ו-40 משתתפים, בהתאמה).

הערכה קודמת של המטופלים לאחר 12 חודשים הדגימה כי באלו בקבוצת ההתערבות נרשמה ירידה בסיכון להתקדמות להפרעה פסיכוטית, בהשוואה לאלו בקבוצת הפלסבו (p=0.007). בסקירה הנוכחית עקבו החוקרים אחר 71 משתתפים מהמחקר המקורי, לאחר חציון של 6.7 שנים מתחילת הדרך, שיעורי ההתקדמות לפסיכוזה עמדו על 9.8% בקבוצת ההתערבות, בהשוואהל -40% בקבוצת הפלסבו, עם התקדמות מהירה יותר בקבוצת הפלסבו (p<0.0002).

השינויים במדדי Positive and Negative Syndrome Scale היו גדולים יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות במעקב ארוך הטווח, הן מבחינת המדד הכללי, מדדים חיוביים וכלליים, ובדרגה נמוכה יותר, המדדים השליליים.

ההבדלים במדד Montgomery-Asberg Depression Rating Scale לא היו מובהקים סטטיסטית ובקבוצת ההתערבות תועד תפקוד טוב יותר משמעותית, בהשוואה לקבוצת הפלסבו, כפי שהתבטא במדדי Global Assessment of Functioning.

שיעור החולים שדיווחו כי קיבלו מרשם לטיפול אנטי-פסיכוטי במהלך המעקב ארוך הטווח עמד על 29.4% בקבוצת ההתערבות, בהשוואה ל-54.3% בקבוצת הפלסבו (p=0.04). 82.9% מבין המשתתפים בקבוצת הפלסבו ענו על הקריטריונים להפרעה אחת לפחות בציר I לפי ה-DSM-IV, זאת בהשוואה ל-52.9% מהמשתתפים בקבוצת ההתערבות (p=0.008).

גם כאשר חולים בסיכון אולטרה-גבוה לא התקדמו לפסיכוזה, ממחקרים עלה כי התפקוד עשוי להיות גרוע. עם זאת, מהערכת החולים שטופלו באומגה שלוש עולה כי רק 6.7% סבלו מליקוי תפקודי חמור, ו-70% עבדו במשרה מלאה. במרבית המשתתפים בקבוצת הטיפול באומגה-שלוש לא תועד ליקוי תפקודי, הם עבדו במשרה מלאה ולא חוו עוד תסמיני פסיכוזה במעקב ארוך טווח.

החוקרים משערים כי למועד ההתערבות חשיבות רבה במהלך ההתבגרות ולפני ההתקדמות לפסיכוזה, עוד בטרם התפתחות האזורים במוח האחראיים להתפתחות סכיזופרניה.

Nat Commun. Published online August 11, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה