האם אפליקציות למכשירים חכמים מסייעות באבחנת מלנומה? (The British Journal of Dermatology)

כיום ישנן אפליקציות רפואיות רבות למכשירים חכמים, אך במאמר חדש שפורסם בכתב העת The British Journal of Dermatology מזהירים מומחים מפני השימוש והבטיחות של אפליקציות אלו.

החוקרים השלימו סקירה של האפליקציות הזמינות כיום לאבחנת מלנומה (יולי 2014), המיועדות לציבור הרחב, לחולים ולרופאים כלליים ואספו את כל האפליקציות שענו על הקריטריונים המוגדרים מראש לערכת העדויות בבסיס פיתוח האפליקציות.

החיפוש העלה 39 אפליקציות, שרובן היו זמינות רק למשתמשי Apple. למעלה ממחצית מהאפליקציות (22 במספר) סיפקו מידע או הדרכה בנושא מלנומה, המלצה למניעה מחשיפה לקרינה אולטרה-סגולה וגישות לבדיקה עצמית של העור, בעיקר שיטת ABCDE (A, Asymmetry; B, Border; C, Colour; D, Diameter; E, Evolving). 19 אפליקציות סייעו למטופלים לצלם ולשמור תמונות של הנגעים העוריים לסקירה ע”י רופא עור או לזיהוי שינויים בניטור עצמי, גורם מנבא חשוב למלנומה; מספר דומה (18 אפליקציות) התבסס על תזכורות שסייעו למשתמשים לעקוב אחר נגעים עוריים.

תשע אפליקציות הציעו סקירת מומחה של התמונות. ארבע אפליקציות סיפקו הערכת סיכון למשתמשים בנוגע לסבירות כי נגע מסוים הוא ממאיר או שפיר ואפליקציה אחת חישבה את הסיכון העתידי של המשתמש למנלומה. אף אחת מהאפליקציות לא נבחנה באופן מהימן ובצורה מסודרת להערכת הדיוק האבחנתי או השימושיות.

לאפליקציות למכשירים חכמים שנועדו לסייע בזיהוי מלנומה ע”י משתמשים שאינם מומחים בתחום יתרונות אפשריים רבים, כולל מידע, הדרכה, סיווג, הערכת סיכון וניטור שינויים במראה הנגעים. למרות פוטנציאל השימוש דרושים מחקרים נוספים לאישור השימושיות והבטיחות של אפליקציות אלו.

The British Journal of Dermatology. 2015;172(6):1507-1518

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה