מוזיקה מסייעת בשיפור התוצאות לאחר ניתוח (Lancet)

אייפד האזנה

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet במהלך חודש אוגוסט מדווחים חוקרים על נתונים חדשים מהם עולה כי בחולים לאחר ניתוח שהאזינו למוזיקה תועדו מדדי חרדה נמוכים יותר ושביעות רצון רבה יותר לאחר הניתוח, בהשוואה לאלו שלא האזינו למוזיקה. יתרה מזאת, האזנה למוזיקה לוותה בדרישה מופחתת לתרופות לשיכוך כאבים ומדדי כאב נמוכים יותר.

מדובר בסקירה שיטתית ומטה-אנליזה שכללו מחקרים אקראיים ומבוקרים להשוואת האזנה לכל סוגי המוזיקה לפני, במהלך ולאחר הניתוח, אל מול טיפול סטנדרטי ללא התערבות לא-תרופתית במבוגרים שהיו מיועדים לכל סוג של ניתוח, למעט פרוצדורות במערכת העצבים המרכזית או ראש וצוואר. התוצאות שנבחנו היו מדדי כאב לאחר ניתוח, דרישה למשככי כאבים, חרדה, זיהומים, ריפוי פצע, עלויות, משך אשפוז ושביעות רצון המטופלים.

ההבדל הממוצע בתוצאות מתחילת המחקר עמד על 0.68- במדדי חרדה, 0.77- במדדי כאב, 0.37- בדרישה למשככי כאבים, ו-1.09 בשביעות הרצון בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת. לא תועדו הבדלים במשך האשפוז, ואף אחד מהמחקרים לא בחן את ההשפעה של מוזיקה על זיהומים, ריפוי פצע או עלויות.

האזנה למוזיקה לפני הניתוח לוותה בירידה הגדולה ביותר במדדי כאב, שיכוך כאבים ורחדה, ולאחריה האזנה למוזיקה במהלך הניתוח ולאחריו.

                                     

האזנה למוזיקה הביאה להפחתת כאב, גם במקרים בהם מדובר היה בפרוצדורות תחת הרדמה כללית, אך ההתערבות הביאה להגדלת ההשפעה על כאב כאשר החולים היו בהכרה.

Lancet. Published online August 13, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה