היתרונות והחסרונות של טיפול בנוגדי-דיכאון בנשים הרות (Am J Psychiatry)

בנשים המטופלות בנוגדי-דיכאון במהלך ההיריון סיכון מופחת ללידה מוקדמת וניתוח קיסרי, בהשוואה לנשים עם הפרעות פסיכיאטריות שאינן מטופלות. עם זאת, הטיפול התרופתי מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים ביילודים, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו בכתב העת American Journal of Psychiatry.

מדגם המחקר כלל כ-845,000 לידות בפינלנד בין 1996-2010. מבין ההריונות , 15,729 נחשפו לתרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor), 9,652 הריונות היו באימהות עם הפרעות פסיכיאטריות שלא נחשפו ל-SSRI וקבוצת ביקורת כללה כ-31,000 נאימהות ללא אבחנות פסיכיאטריות, שלא נחשפו לטיפול התרופתי.

בהשוואה לאימהות עם הפרעות פסיכיאטריות שלא טופלו ב-SSRI, באימהות שקיבלו את הטיפול התרופתי נרשמה ירידה של 16% בסיכון לפגות מאוחרת, ירידה של כ-50% בסיכון ללידה מוקדמת מאוד וירידה של 30% בסיכון לניתוח קיסרי.

הממצאים היו דומים לאלו שתוארו במחקר קודם והחוקרים מדווחים על סיכון מוגבר לסיבוכים ביילודים לאימהות שנטלו SSRI, בהשוואה לאימהות לא מטופלות, כולל סיכון למדד אפגר נמוך ועליה בצורך בניטור ביחידת טיפול נמרץ ביילודים.

באימהות עם הפרעות פסיכיאטריות, הן באלו שטופלו בSSRI והן באלו שלא נטלו טיפול תרופתי תועד סיכון מוגבר לסיבוכים ביילודים ולניתוח קיסרי, בהשוואה לאימהות שלא נחשפו ולא סבלו מהפרעות פסיכיאטריות.

החוקרים משערים כי השיעורים המוגברים לסיבוכים ביילודים לאימהות שטופלו ב-SSRI עשוים לנבוע ממודעות גבוהה יותר לסיכון המוגבר עם תרופות ממשפחת SSRI.

החוקרים לא מצאו סיכון מוגבר למומים מולדים או יתר לחץ דם, כולל קדם רעלת היריון, בקבוצת הנשים שטופלו בתרופות ממשפחת SSRI, בהשוואה לקבוצות המקבילות. הסיכון ליתר לחץ דם היה משמעותי באופן גבולי בנשים עם שני מרשמים לטיפול ב-SSRI ומעלה; עם זאת, ההשפעה לא הייתה משמעותית, בדומה למתואר במחקרים קודמים.

הממצאים מעלים שאלות חשובות באשר לתועלת של הטיפול בדיכאון אימהי אל מול הסיכון לסיבוכים ביילודים.

Am J Psychiatry. Published online August 4, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה