טיפול משולב של אלנדרונייט + ויטמין D (פוסאבאנס) משיג שיפור גדול יותר ב-BMD וירידה במדדי שיחלוף עצם בהשוואה לקלציטרול בנשים פוסטמנופאוזליות ואוסטיאופורטיות (Osteoporos Int)

מחקר חדש שהתפרסם ב-Osteoporos Int. מצביע על כך שטיפול באמצעות השילוב של אלנדרונייט במינון 70 מ”ג + ויטמין D במינון 5,600 יח’ בינ”ל (פוסאבאנס, מרק) משיג שיפור גדול יותר ב-BMD של עמוד השדרה המותני, וירידה גדולה יותר במדדי שיחלוף עצם, בהשוואה לטיפול ב-calcitriol (ויטמין D3) .

המחקר נועד להשוות את היעילות של פוסאבנס לקלציטרול בנשים אוסטיאופורטיות סיניות פוסטמנופאוזליות. מעבר לשיפור הגדול יותר ב-BMD והירידה הגדולה יותר במדדי שיחלוף עצם בהשוואה לקלציטרול הפוסאבאנס היה גם קשור לחסר קטן יותר בויטמין D . המחקר לא העריך את הסיכון לשברים.

המחקר נמשך לאורך 6 חודשים, אקראי, פתוח תווית, עם קבוצת בקרה פעילה עם הארכה של 6 חודשים נוספים , בנשים פוסטמנופאוזליות מעל גיל 55 עם אוסטיאופורוזיס מתועדת (BMD נמוך) עם וללא שברים בעברה.

המטופלות חולקו אקראית לקבלת פוסאלן פעם בשבוע או קלציטרול 0.25 μg ליום. יעד המחקר המרכזי של המחקר הבסיסי היה שיעור השינוי מתחילת המחקר ב-BMD של עמוד השדרה המותני לאחר 6 חודשים.  אירועי היפרקלצימיה והיפרקלסיוריה שימשו לצורך הערכת הבטיחות.

החוקרים מדווחים כי 219 המטופלות השתתפו במחקר (211 בפוסאבאנס, 108 בקלציטרול)  כשהמאפיינים הבסיסיים שלהן היו דומים :  בקרב 30.3% מהמשתתפות רמת ה–  25OHD הייתה קטנה מ-15 נ”ג/מ”ל. בחודש ה-6 וה-12 השינוי ב-BMD של עמוד השדרה המותני מהמצב הבסיסי היה 3.5% בקבוצת הפוסאבאנס לעומת 1.6% בקבוצת הקלציטרול, ו-5.2% לעומת 2.3% , בהתאמה . ההבדלים היו מובהקים סטטיסטית.

ההבדלים היו מובהקים סטטיסטית בין הקבוצות גם באשר לשינוי ממצב הבסיס ברמת הפרוקולגן מסוג   1 N-terminal propeptide  (שיעור של 59.1%- לעומת 16.8% – לאחר 6 חודשים ו-68.1%- לעומת 17%- לאחר 12 חודשים).

גם בשינויים ברמות ה- C-telopeptides ההבדלים היו מובהקים : 79.2%- לעומת 27.2%- לאחר 6 חודשים ו-76.2%- לעומת 24.2%- לאחר 12 חודשים.

תופעות לוואי הקשורות לטיפול דווחו ב-15 (14%) לעומת 8 (7.4% בקבוצות הפוסאבאנס והקלציטרול בהתאמה, וופסקת טיפול בשל תופעות לוואי ב-2.8% ו-0% בהתאמה.

אירועי היפרקלציוריה ב-12 חודשים (רמות של סידן בשתן ב-24 שעות מעל 300 מ”ג) דווחו ב-8.4% מטופלות בפוסאבאנס לעומת 13.9% בקלציטרול.  אירוע היפרקלצמיה דווח במטופלת אחד מקבוצת הקלציטרול.

החוקרים מסכמים כי פוסאבאנס השיג עלייה גדולה יותר ב-BMD בעמוד השדרה המותני, והפחתה גדולה יותר במדדי שיחלוף עצם בהשוואה לקלציטרול בנשים פוסטמנופאוזיות אוסטיאופורוטיות סיניות. החוקרים מעירים כי לא ידוע עדיין אם העלייה הגדולה יותר ב-BMD במחקר זה התבטאה גם בפחות שברים.

Osteoporos Int.2015 May 1

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה