השוואה בין Enoxaparin ובין IPC למניעת תרומבואמבוליזם ורידי בנשים עם ממאירות גניקולוגיות (J Obstet Gynaecol Res.)

במאמר שפורסם בכתב העת The Journal of Obstetrics and Gynecology Research מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי Enoxaparin (קלקסן) עשוי להפחית את הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בנשים המאושפזות במחלקות כירורגיות עם ממאירות גניקולוגית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את היעילות והבטיחות של Enoxaparin ו-IPC (Intermittent Pneumatic Compression) למניעת תרומבואמבוליזם ורידי בנשים יפניות המאושפזות במחלקה כירורגית עם ממאירות גניקולוגית.

מדגם המחקר כלל נשים בגילאי 40 שנים ומעלה שעברו ניתוח מג’ורי בשל ממאירות גניקולוגית ללא תרומבואמבוליזם ורידי לפני הניתוח. המשתתפות במחקר קיבלו אמצעי IPC מיד לפני הניתוח. לאחר הניתוח, הן חולקו באקראי לקבוצת טיפול ב-Enoxaparin או לקבוצת טיפול ב-IPC. קבוצת המטופלים ב-Enoxaparin טופלו בזריקות Enoxaparin במינון 20 מ”ג, פעמיים ביום, מהיום השני עד היום השמיני לאחר הניתוח. אמצעי IPC הופסקו לאחר הזריקה הראשונה.

בקבוצת הטיפול ב-IPC בלבד, ההתערבות נמשכה עד לניידות מלאה. תוצא הסיום העיקרי כלל את שיעורי היארעות תרומבואמבוליזם ורידי, כולל תסחיף ריאתי ופקקת ורידים עמוקים, ללא תלות בתסמינים. ניתוח ביניים נועד לבחון את הנתונים אודות 30 הנשים הראשונות שהשלימו את פרוטוקול המחקר. ועדת מעקב אחר המחקר המלליצה אם להמשיך או להפסיק את המחקר על-סמך נתונים אלו.

בזמן ניתוח הביניים תועדו שישה מקרים של תרומבואמבוליזם ורידי: חמישה בקבוצת הטיפול ב-IPC בלבד ואחד בקבוצת הטיפול ב-Enoxaparin (P=0.08). שלוש נשים בקבוצת הטיפול ב-IPC בלבד פיתחו תסחיף ריאתי, כאשר בקבוצת הטיפול ב-Enoxaparin לא תועדו מקרים דומים (P=0.010). המחקר הופסק מוקדם בעקבות המלצת ועדת המעקב.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים לאישור ממצאי המחקר.

J Obstet Gynaecol Res. 2015 Jun 26

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה