מהו פרק הזמן הנדרש לאחר הפסקת עישון להיעלמות העליה בסיכון לאי-ספיקת לב ותמותה? (Circulation)

במאמר שפורסם בכתב העת Circulation: Heart Failure עולה כי לאחר למעלה מ-15 שנים מהפסקת עישון, הסיכון לאי-ספיקת לב ותמותה במרבית המעשנים לשעבר הופך דומה לזה של אלו שלא עישנו מעולם. אעפ”י שהתועלת הנ”ל של הפסקת עישון לא תוארה באלו עם 32 שנות חפיסה ומעלה, הסיכון לתמותה בחולים אלו נמוך יותר בהשוואה למעשנים פעילים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי על-פי דו”ח ה-Surgeon General’s Report לשנת 2004, לאחר למעלה מ-15 שנות הפסקת עישון, הסיכון הקרדיווסקולארי במעשנים לשעבר הופך דומה לזה של אלו שלא עישנו מעולם. לא ברור אם התועלת הנ”ל של הפסקת עישון משתנה לפי כמות ומשך העישון בעבר.

מבין 4,482 מבוגרים בגילאי 65 שנים ומעלה, ללא עדות לאי-ספיקת לב במחקר Cardiovascular Health Study, 2,256 לא עישנו מעולם, 629 עישנו בהווה ו-1,297 עישנו בעבר עם למעלה מ-15 שנים מהפסקת עישון. מבין אלו שהפסיקו לעשן למעלה מ-15 שנים מוקדם יותר, 312 היו מעשנים כבדים (32 שנות חפיסה ומעלה).

מהנתונים עלה כי בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם, בקבוצת המעשנים בעבר תועד סיכון דומה להיארעות אי-ספיקת לב (יחס סיכון מתוקן של 0.99) ותמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 1.08), אך במעשנים כבדים בעבר תועד סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב (יחס סיכון מתוקן של 1.45) ותמותה (יחס סיכון מתוקן של 1.38). עם זאת, בהשוואה למעשנים בהווה, בקרב מעשנים בעבר תועד סיכון מופחת לתמותה (יחס סיכון מתוקן של 0.64), אך לא לאי-ספיקת לב (יחס סיכון מתוקן של 0.97).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאחר למעלה מ-15 שנים מהפסקת עישון, הסיכון לאי-ספיקת לב ותמותה בקרב מעשנים בעבר הופך דומה לזה של אלו שלא עישנו מעולם.

Circulation

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה