מומחים קוראים לרופאים להגביר את תשומת הלב וההתערבות בנשים מבוגרות הסובלות מגלי חום (Menopause)

בהצהרה מטעם ה-North American Menopause Society כותבים מומחים כי תסמיני מנופאוזה אינם מטופלים באופן מספק בנשים מעל גיל 65 שנים וקוראים לרופאים ומבטחים להתנער מהחששות בכל הנוגע לשימוש בטיפול הורמונאלי בנשים מבוגרות. בהצהרה טוענים הכותבים כי טיפול הורמונאלי עשוי להיות מתאים גם בנשים מעל גיל 65 שנים, כאשר התועלת עולה על הסיכונים האפשריים.

בהצהרה שמים דגש על חשיבות התאמה אישית של הטיפול ההורמונאלי ולא הפסקת הטיפול כליל על-בסיס גיל האישה בלבד.

למרות זאת, ישנן סוגיות בטיחותיות הקשורות בטיפול והאיגוד ממליץ על שימוש במינון הנמוך ביותר למשך התקופה בה נדרש הטיפול. אך ידוע כי בנסיבות מסוימות, טיפול הורמונאלי עשוי להתאים גם לנשים מעל גיל 65 שנים, לא רק לטיפול בגלי חום אלא גם בכדי להפחית את הסיכון לשברים בנשים בסיכון גבוה שאינן מתאימות לטיפולים אחרים.

חברות הביטוח לא הצליחו לעקוב אחר המחקרים האחרונים בנושא. מספר מחקרים מצאו כי תסמינים וזומוטוריים לאחר מנופאוזה והפרעות בתפקוד המיני אינם מטופלים באופן מספק בכל קבוצות הגיל. מסקר שנערך בנושא עלתה שכיחות גבוהה של תסמינים וזומוטוריים בדדרגה בינונית-עד-חמורה, שאינם מטופלים, והפרעות בתפקוד מיני גם בנשים בגילאי 60-65 שנים. השימוש באסטרוגן נרתיקי וטיפול לא-הורמונאלי בעל יעילות מוכחת לטיפול בתסמיני מנופאוזה הוא מאוד נמוך, עדות לכך שמנופאוזה אינה מטופלת באופן הולם.

מהמחקר עלה כי תסמינים וזומוטוריים חמורים תועדו ב-2.8% מהנשים לפני-מנופאוזה, 17.1% מהנשים סביב מנופאוזה ו-28.5% מהנשים לאחר-מנופאוזה מתחת לגיל 55 שנים. 15.1% מהנשים לאחר מנופאוזה בגילאי 55-59 שנים דיווחו על תסמינים וזומוטוריים בדרגה בינונית-עד-חמורה ו-6.5% מהנשים לאחר מנופאוזה בגילאי 60-65 שנים דיווחו על תסמינים כאלו.

בנוסף, מספר הנשים שדיווחו על הפרעות בתפקוד המיני היה גבוה בכל קבוצות הגיל ונותר גבוה בקרב נשים בגילאי 60-65 שנים, כאשר כמעט שני-שליש דיווחו על הפרעות בתפקוד המיני. משילוב הנתונים עולה כי דיספראוניה עלתה ממנופאוזה מוקדמת למאוחרת, ממצאים המעידים על אטרופיה אטרופיה וולווגינאלית נותרה לא-מטופלת דיו בכל קבוצות הגיל לאחר מנופאוזה.

מהסקר עולה כי רק 5.9% מהנשים שנשאלו קיבלו טיפול הורמונאלי ו-0.7% נוספות קיבלו טיפול לא-הורמונאלי להקלה על התסמינים. היקף הטיפול נותר קטן גם בנשים עם תסמינים וזומוטוריים בדרגות הגבוהות ביותר: נשים לאחר מנופאוזה מתחת לגיל 55 שנים. פחות משליש מהנשים עם תסמינים בדרגה בינונית-עד-חמורה קיבלו טיפול.

Menopause. Published online February 20, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה