הירידה המשמעותית קלינית במשקל בעקבות טיפול ב-canagliflozin (אינווקנה ) מגבירה עוד יותר את האפקט הישיר של הטיפול בהורדת HbA1c ויתר לחץ דם סיסטולי (Diabetologia)

ע”פ מחקר חדש מ-Diabetologia  טיפול בחולי סוכרת סוג 2 באמצעות canagliflozin   (אינווקנה , ינסן-סילאג)     הוביל לירידה מהותית ומשמעותית קלינית במשקל , אשר תרמה גם לירידה ברמות סוכר ולחץ דם סיסטולי .

ברקע מציינים המחברים כי קאנאגליפלוזין  , מקבוצת חוסמי סוכר ונתרן  , מפחית HbA1c , משקל גוף ולחץ דם סיסטולי (SBP) במטופלים עם סוכרת סוג 2. הם מוסיפים שמכיוון שירידה במשקל ידועה בכך שהיא תורמת לירידה ה-HbA1c וה-SBP , נעשתה אנליזה שמטרתה להעריך את התרומה של הירידה במשקל כתוצאה מטיפול בקאנאגליפלוזין  על הירידה ב-HbA1c וה-SBP .

החוקרים בחנו מידע מצטבר מ-4 מחקרים מבוקרי פלצבו בשלב 3 שבהם נכללו ביחד 2,250 מטופלים עם סוכרת סוג 2 . בכל אחד מהמחקרים, המטופלים קיבלו פלציבו, או קאנאגליפלוזין במינון 100 מ”ג או 300 מ”ג ליום, למשך 26 שבועות.

שינויים מהרמה הבסיסית בתחילת המחקר במשקל גוף, HbA1c ו-SBP נמדדו בשבוע ה-26, והתרומה של הירידה במשקל בהורדת HbA1c ו-SBP נקבעה באמצעות שימוש ב-ANCOVA .

החוקרים מדווחים כי קאנאגליפלוזין במינון 100 מ”ג ו- 300 מ”ג ליום, הפחיתו את משקל הגוף , ה-HbA1c וה-SBP באופן מובהק סטטיסטי (p < 0.001 עבור כל אחד מהפרמטרים).  יותר מטופלים תחת הטיפול בקאנאגליפלוזין הפחיתו במשקלם מעל 0% , 5% ו-10% , בהשוואה לפלציבו.

הירידה במשקל באופן בלתי תלוי, ומנגנון הירידה במשקל , תרמו לירידה בערכי HbA1c ו-SBP במטופלי הקאנאגליפלוזין . החוקרים מציינים עם זאת שכ-85% מהירידה ב-HbA1c , וכ-60% מהירידה ב-SBP היו בלתי תלויים בירידה במשקל.  

מסקנת החוקרים היא שבמטופלים עם סוכרת סוג 2, הטיפול בקאנאגליפלוזין מספק ירידה בעלת משמעות קלינית במשקל הגוף, אשר תורמת גם להפחתה נוספת (מעבר להפתחה הישירה בשל הטיפול עצמו) בערכי HbA1c ו-SBP .

.

Diabetologia.2015 Jun;58(6):1183-7. d

הערת המערכת: מכיוון ששיעור גבוה מאוד מחולי הסוכרת סוג 2 סובלים במקביל מהשמנת יתר ויל”ד סיסטולי , מה שמגביר את הסיכון הקרדיו-מטבולי שלהם – הטיפול בתרופה זו עשוי לשפר את הסיכוי בהשגת איזון מטבולי ולהוריד את רמת הסיכון הקרדיו-מטבולית הכוללת של המטופלים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה