ניתוח בריאטרי מביא לשיפור איזון אסתמה בחולים עם השמנת-יתר חולנית (Thorax)

ניתוח בריאטרי מביא לשיפור בתפקוד דרכי אוויר קטנות ולהפחתת דלקת סיסטמית ובאופן זה מביא לשיפור איזון אסתמה בחולים בעלי השמנת-יתר חולנית, כך מדווחים חוקרים מהולנד במאמר חדש שפורסם בכתב העת Thorax.

החוקרים כותבים כי הטיפול העיקרי בחולים עם השמנה חולנית ואסתמה הוא ניתוח בריאטרי ומאחר ואין דלקת אאזנופילית בדרכי האוויר, יש מקום לטיפול במשאפי קורטיקוסטרואידים.

במסגרת המחקר נבחנה ההשפעה של ירידה במשקל באמצעות ניתוח בריאטרי על איזון אסתמה, תפקודי ריאות ודלקת ברונכיאלית ודלקת סיסטמית. מדגם המחקר כלל 78 חולים עם השמנה חולנית, כולל 27 חולי אסתמה שעברו ניתוח בריאטרי, 12 חולי אסתמה שלא עברו ניתוח בריאטרי ו-39 חולים ללא אסתמה לאחר ניתוח בריאטרי.

מהנתונים עולה כי חל שיפור במדדי FEV1 (Forced Expiratory Volume), FRC (Functional Residual Capacity) ו-TLC (Total Lung Capacity) בשתי קבוצות המשתתפים לאחר ניתוח בריאטרי, בעוד שיחס FEV1/FVC ו-RV (Residual Volume) השתפרו רק בחולים ללא אסתמה לאחר ניתוח בריאטרי ב-12 החודשים לאחר ניתוח בריאטרי.

אחד ההסברים האפשריים לממצאים הללו נוגע לירידה בהגבלה הריאתית ולא שיפור בחסימת דרכי האוויר. תפקוד דרכי אוויר קטנות השתפר משמעותית בשתי קבוצות המשתתפים לאחר ניתוח בריאטרי.

איזון אסתמה השתפר בשתי קבוצות החולים עם אסתמה (בין אם בוצע ניתוח בריאטרי ובין אם לאו), אך איכות החיים על-רקע אסתמה השתפרה משמעותית רק בחולים עם אסתמה לאחר ניתוח בריאטרי.

שיפור בסמנים לדלקת סיסטמית דוגמת CRP, לפטין ואדיפונקטין תועד רק בקבוצות המשתתפים לאחר ניתוח בריאטרי. עם זאת, סמנים לדלקת ברונכיאלית נותרו ברובם ללא שינוי בשתי קבוצות המשתתפים לאחר ניתוח בריאטרי, אם כי מספר תאי מאסט בדרכי האוויר פחת משמעותית לאחר 12 חודשים בקבוצת חולי אסתמה לאחר ניתוח בריאטרי ומספר תאי T CD3+ פחת משמעותית רק בקבוצת חולי אסתמה ללא ניתוח בריאטרי.

Thorax 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה