מה בין צריכת קפה ותה ובין הסיכון לסרטן שד? (Breast Cancer Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Breast Cancer Research מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר אפשרי בין צריכה רבה יותר של קפה המכיל קפאין ובין סיכון נמוך יותר לסרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה. צריכת קפה נטול קפאין לא השפיעה על הסיכון להתפתחות ממאירות של השד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוגים מסוימים של קפה ותה עשויים להשפיע באופן שונה על הסיכון לסרטן שד לפני-מנופאוזה ולאחר-מנופאוזה. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין קפה (כל סוגי הקפה, קפה המכיל קפאין, קפה נטול קפאין) וצריכת תה ובין הסיכון לסרטן שד.

מדגם המחקר כלל 335,060 משתתפים במחקר EPIC (European Prospective Investigation into Nutrition and Cancer), שהשלימו שאלונים תזונתיים בין 1992-2000 והיו במעקב עד שנת 2010 להיארעות סרטן שד.

במהלך מעקב ממוצע של 11 שנים, תועדו 1,064 מקרים של סרטן שד בנשים לפני מנופאוזה ו-9,134 מקרים בנשים לאחר מנופאוזה. מהנתונים עלה קשר בין קפה המכיל קפאין ובין סיכון נמוך יותר לסרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה (יחס סיכון מתוקן של 0.90 בהשוואת צריכה רבה למעטה) .מנגד לא חל שינוי משמעותי בקשר הנ”ל עם ריבוד לפי מצב הקולטנים להורמונים, כאשר זוהה קשר ליניארי ברור של סיכון נמוך יותר לסרטן שד עם הגדלת צריכת קפה המכיל קפאין עם ממאירויות שליליות לקולטנים לאסטרוגן ופרוגסטרון, סרטן שד בנשים לאחר מנופאוזה.

לכל עליה של 100 מ”ל בצריכת קפה המכיל קפאין, הסיכון לסרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים היה נמוך ב-4%. בנשים שלא צרכו קפה נטול-קפאין תועד סיכון מופחת לסרטן שד לאחר-מנופאוזה בהשוואה לאלו שצרכו קפה נטול קפאין בכמות מעטה, ללא עדות לקשר מנה-תגובה.

לא זוהה קשר בין שתיה של קפה נטול-קפאין בלבד ובין הסיכון לסרטן שד לאחר-מנופאוזה, בהשוואה לצריכת קפה נטול-קפאין או קפה עם מעט קפאין, או בהשוואה לאלו שלא שתו כלל קפה.

לא תואר קשר בין צריכת קפה המכיל קפאין וקפה נטול-קפאין ובין סרטן שד לפני-מנופאוזה. לא תואר קשר בין צריכת תה ובין סרטן שד לפני מנופאוזה או לאחר-מנופאוזה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין צריכה רבה של קפה המכיל קפאין ובין סיכון נמוך יותר לסרטן שד לאחר-מנופאוזה.

Breast Cancer Res. 2015;17(15) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה