באופן מפתיע, הגישה המוקדמת והאינטנסיבית יותר של שיקום לאחר שבץ הייתה קשורה לתוצאות גרועות יותר מהגישה המקובלת (LANCET)

דווקא תכנית שיקום מוקדמת מאוד ואינטנסיבית יותר מהקונבנציונלית במטופלים שעברו שבץ הייתה למרבה ההפתעה קשורה לסיכוי נמוך יותר להשגת תוצאות תפקודיות טובות לאחר 3 חודשים, כך עולה ממחקר חדש  המתפרסם ב-LANCET ושאף הוצג השבוע בכנס השנתי של הארגון האירופאי לשבץ.

מחקר ה-AVERT כלל 2014 מטופלים שהוקצו באופן אקראי בין תכנית שהייתה בה ניידות מוקדמת מאוד לבין תכנית שיקום רגילה. משך הזמן החציוני עד להקצאה האקראית היה 18 שעות לאחר השבץ. 45% מהמשתתפים היו עם שבץ בדרגה בינונית-חמורה, 26% היו מעל גיל 80, ו-24% טופלו ב-tPA .

הניידות המוקדמת מאוד כללה שלושה אלמנטים חיוניים:( 1)  התחלה בתוך 24 שעות מהופעת השבץ ( 2 ).התמקדות על ישיבה, עמידה והליכה (כלומר פעילות מחוץ למיטה) ו-(3) קיום של לפחות שלוש פעילויות  נוספות מחוץ למיטה בהשוואה לטיפול הסטנדרטי.

בקבוצה הטיפול המוקדם מאוד והאינטנסיבי החלו להיות ניידים לאחר זמן חציוני של 18.5 שעות, וחציון מס’ הפעילויות שלהם היה 6.5 , בהשוואה ל-3 פעילויות בקבוצת הטיפול הרגיל. משך הטיפול השיקומי החציוני של המטופלים בקבוצה האינטנסיבית והמוקדמת מאוד היה 31 דקות ליום, בהשוואה ל-10 דקות בקבוצת הטיפול הרגיל.

יעד המחקר המרכזי היה אי תלות תפקודית שהוגדרה לפי תוצאות בין 0-2 לפי סולם רנקין (mRS) לאחר 3 חודשים. ע”פ מדד זה התוצאה בקבוצה המוקדמת מאוד והאינטנסיבית הייתה גרועה יותר באופן מובהק מהקבוצה הסטנדרטית: 46% לעומת 50% , סיכוי יחסי של 0.73 בטווח 0.59-0.9, p=0.04 .  

בקבוצה האינטנסיבית נפטרו 8% מהמטופלים לעומת 7% בקבוצה הסטנדרטית, ואירועים חריגים לא פטאליים הופיעו ב-19% ו-20% בהתאמה, ללא הבדלים מובהקים. לא היו הבדלים מובהקים גם בסיבוכים הקשורים לחוסר ניידות בשתי הקבוצות.

בניתוח לפי תתי קבוצות נראה שהטיפול האינטנסיבי והמוקדם הזיק יותר במטופלים עם דימום תוך מוחי ואירועי שבץ חמורים יותר.

החוקרים מציינים כי נתוני המאמר עשויים לסייע אסטרטגיה טיפולית והנחיות באשר לפעילות מחוץ למיטה בחולי שבץ. ניתוח נוסף שהם מתכננים לבצע הוא למדוד את היחס של מנה-תגובה בכדי להעריך את המינונים האופטימליים של פעילות שיקום מוקדמת לאחר שבץ.

European Stroke Organisation (ESO) Conference 2015. Abstract 71. Presented April 17, 2015.

Lancet. Published online April 17, 2015.Article full text

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה