הבחירה בין קומדין ובין נוגדי-קרישה פומיים חדשים לטיפול מונע של אירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים (Curr Treat Options Neurol)

פרפור פרוזדורים הינה הפרעת הקצב הממושכת הנפוצה ביותר, העשויה להביא לעליה של פי חמש בסיכון לאירועים מוחיים. מניעת אירועים מוחיים הינה חלק מרכזי בטיפול בחולים עם פרפור פרוזדורים, כאשר בעבר אנטגוניסטים לוויטמין K (דוגמת קומדין) היוו את עיקר הטיפול למניעת אירוע מוחי איסכמי ותרומבואמבוליזם סיסטמי בחולים עם פרפור פרוזדורים.

למרות היעילות של קומדין, המגבלות של התרופה הובילו לפיתוח תכשירים נוגדי-קרישה חדשים (NOAC או New Oral Anti-coagulant). משפחת תרופות זו הובילה לשינוי פני הטיפול למניעת תרומבואמבוליזם בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינה על-רקע מחלת מסתם. למרות ששלושה NOAC אושרו באירופה וארצות הברית (Dabgiatran, Rivaroxaban ו-Apixaban) למניעת אירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים לא-איסכמי, על-בסיס מספר מחקרים בשלב III, קומדין עדיין חשוב מאוד במניעת אירועים מוחיים. הדבר נכון במיוחד בחולים עם איזון אופטימאלי של ערכי INR עם זמן רב (מעל 70%) בחלון תרפויטי, פרפור פרוזדורים על-רקע מחלת מסתם או פרפור פרוזדורים על-רקע מסתם תותב.

נוגדי הקרישה הפומיים החדשים הללו מהווים חלופה אטרקטיבית למניעת אירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם, שאינם יכולים או אינם רוצים להמשיך בטיפול בקומדין. עם זאת, יש לקחת בחשבון מספר סוגיות בנוגע לבטיחות וליעילות של הטיפול הנ”ל.

ההחלטה בנוגע לצורך בנוגדי קרישה פומיים בדמות קומדין או נוגדי-קרישה פומיים חדשים צריכה להתבסס על המטופל ולאחר שנלקחו בחשבון גורמי הסיכון לדימום ולאירוע מוחי. חשוב שרופאים יציעו לחולים עם פרפור פרוזדורים החלטה מותאמת אישית בנוגע לבחרת הטיפול, קבלת החלטות בנוגע המהלךו ולאחר תקנון להדרכת חולים מתאימה עם דיון בנוגע לסיכונים ולתעולת של הבדיקה.

Curr Treat Options Neurol. 2015 Feb;17(2):331

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה